tisdag 9 mars 2010

Storebro - Vimmerbys Grythyttan?

Jag har försökt sätta min i problematiken med Båtbyggarskolan i Storebro, ett gymnasieprogram med riksintag. Blev mycket förvånad när det i Vimmerby Tidning stod att industrin, de framtida arbetsplatserna för eleverna, inte visste om utbildningen.
Det är det gamla klassiska i företagsvärlden; företaget i fråga tycker att den produkt man har är så eftertraktad, att man tror att man säljer enbart för att den existerar...
När sedan politikerna tittade på programmet fann man att där fanns inga elever, och tar beslutet att inte fortsätta.
Jag tror Båtbyggarprogrammet kan bli oerhört attraktivt och kanske gymnasieskolans mest attraktiva om man bara marknadsför det.
Kan det breddas? Kan det omfatta mer än båtbyggeri? Det kanske det redan gör men att det inte kommer fram?
Fler frågor som berör både Storebro och hela Vimmerby:
- Varför kommer det så få elever till Båtbyggarskolan? Varför ser inte inflyttande att det finns ett sjöläge för villan i Storebro, mitt emellan en simhall (Hagadal), en golfbana och en ishall (Vimmerby) och en skidbacke (Kisa)?
- Varför ser inte småbarnsföräldrar från storstaden fördelen med tryggheten och närheten i Vimmerby?
Svaret är sannolikt att de inte vet, för vi i Vimmerby talar inte om det tillräckligt bra. Vi måste bli bättre på det. Kan vi inte marknadsföra Vimmerby kan vi heller inte marknadsföra Storebro eller Båtbyggarskolan.
Titta på Grythyttan: det är egentligen ett litet wärdshus från början, men nu en "matakademi" med riksintag och är han inte också professor, den gode Carl-Jan...?
Vem kände till Grythyttan innan wärdshuset och skolan?
Storebro har dock draghjälp av Storebro Royal Cruiser, av Astrid Lindgrens Vimmerby och av en lång, framgångsrik båtbyggartradition.
När Börje Fors (fp) nu lägger en motion (se Vimmerby Tidning idag) att kommunen ska upphäva barn- och ungdomsnämndens beslut att inte ta in några nya elever till Båtbyggarprogrammet, så har han mitt stöd.
Tycker också, som Fors, att man bör utveckla Storebro Marintekniska Gymnasium och trycka på marknadsföringsknappen.
Men att man gärna också tillför mer idéarbete för att se om man kan hitta ytterligare synergier som kan stärka programmet och skapa tryck i efterfrågan.

4 kommentarer:

  1. Bra Micael att någon med erfarenhet av marknadsföring tar tag i denna fråga.

    Vi har vid flertalet tillfällen påpekat bristen på marknadsföring av båtbyggarskolan,och då fram för allt till fd kommunalråd samt Torenfäldt som sitter som ordförande i BUN. Vi har även givit förslag på att marknadsföra båtbyggarskolan på de stor skolmässorna i storstadsregionerna som äger rum i nov. Detta gjordes senast för snart ett år sen, när vi konfronterade Centerstig och Torenfäldt med detta vid en träff i oktober var det fortfarande ingenting gjort, utan då planerades nedläggningen av utbildningen.

    SvaraRadera
  2. Det har satsats stort på att marknadsföra båtbyggarskolan de senaste tio åren, fråga rektorerna. Det finns dessutom ett för stort utbud av speciella yrkesutbildningar i Sverige och eleverna räcker inte till. Dessutom är det nog inte så kul att som ungdom slå sig ner i Storebro, inget fel på orten, men nöjesliv och sysselsättning utanför skolan är inte så stort.

    SvaraRadera
  3. Till Usain...
    Kan du då förklara för mig vilka stora satsningar som gjorts. Båtbyggarskolan har fått följa med Storebro True Scandinavian, och fått vara med i deras mässmonter på "Allt för sjön", detta har företaget stått för. Kommunen har inte direkt sprungit benen av sig i det syftet.

    Jag är helt övertygad om att det går att locka ungdomar till skolan med rätt sorts marknadsföring, i början av 90-talet var alla platser fulla.

    Det går att satsa stora pengar på ombyggnad av gymnasiet i Vimmerby, men det går inte att satsa en relativt liten peng på en av få unika utbildningar som Vimmerby har.

    Ingen har tagit kontakt med tidigare elever som bor i kommunen för att få erfarenheter och insikt i vad det var som gjorde att man valde båtbyggarskolan. Vidare har inte ansvariga i kommunen tagit till sig av de olika förslag till åtgärder som givits.

    Vimmerby har flera starka aktörer inom marknadsföring men mig vetligen har inte de fått i uppdrag eller tillfrågats om idéer.

    Vimmerby kommun och dess politiker tror att ALV ska vara nog för att locka människor till regionen, men det kommer aldrig bli mer än 1-2 dagars besök om inte kommunen lär sig att marknadsföra sina övriga tillgångar.

    //Jens

    SvaraRadera
  4. Jens! Visst går det att göra större marknadsföringsinsatser för Båtbyggarskolan men hur mycket får det kosta? Annonser, utskick till valda grupper, deltagande i båtmässor har skett förr. Hur det är i år vet jag ej. Stöt på skolledningen, kolla. Det lär också krävas investeringar för att göra utbildningen up to date och konkurrenskraftig. Men det är en gammal fin utbildning som många vimmerbybor gått och det vore tråkigt om den skulle läggas ner.

    SvaraRadera