torsdag 18 mars 2010

Utförsäkringarna: Dax att pendeln slår tillbaka

Peter Högberg (s) Vimmerby frågar om jag stöder socialförsäkringsminister Christina Husmark-Pehrson (m) i hennes uttalanden på ekot, att utförsäkrade arbetssökande som inte klarar sin försörjning ska gå till socialen.
Ni kan lyssna på inslaget på Ekot här.
Utan att förstå exakt vad socialministern avser i varje enskilt fall, så kan jag inte acceptera att folk som bevisligen är sjuka, där läkare så bedömt, inte får utlösa sin försäkring de betalat till, sjukförsäkringen.

Nej Peter, jag stöder inte detta. Jag reagerar mot detta. Man kan inte slussa folk fram och tillbaka medan man sätter ett system i bruk. Det är fel. Systemet ska vara i bruk. Jag känner människor som absolut inte är arbetsföra utan fårse fram emot sjukpension, som ändå tvingas till arbetsförmedlingen där de inte kan konkurrera om några jobb.
Alliansen har absolut rätt ambition att få ned sjukskrivningstalen, men pendeln riskerar att slå för långt. Den måste tillbaka nu, försäkringskassans tjänstemän måste få en annan instruktion, vi måste lita på läkarna.
Tyvärr är det en slapphet som varat under tidigare mandatperioder som stegrat sjukskrivningstalen till orimlig nivå. Det var bra att Alliansen vågade ta tag i frågan. Kostnaderna var orimliga.
Men nu är det dags att dra i bromsen; sjuka människor blir inte friskare av vare sig arbetsförmedling eller socialbidrag. De bör ha vård och inkomst från sin försäkring. En ny instruktion måste fram.

7 kommentarer:

  1. Jag tackar för ett bra svar och hoppas att du tar med dig frågan till din minister och ger henne samma kloka insyns om du har!

    SvaraRadera
  2. Lite Fakta: Efter utförsäkring går man till arbetsförmedlingen för att under 3 månader prövas mot arbetsmarknaden. Hittas inget jobb överlämnas man åter till Försäkringskassan och kan åter bli sjukskriven. Det är vid utbetalningen av aktivitetsstödet som Försäkringskassan inte hinner med utan man får lägsta beloppet 223/dag. Sedan görs en exakt beräkning av beloppet efter tidigare inkomst och man får ev ytterligare pengar. Att folk får den lilla summan 223 kr först, beror på att Fc inte hinner med, som i sin tur är beroende av regeringens "hela havet stormar-politik" i sjukskrivningsproblematiken. Går du till socialen och får pengar kan du få betala tillbaka dem efteråt och det är heller inte säkert du får något alls om du har för mycket på banken eller andra tillgångar. Det här är svåra tekniska frågor som jag tror varken Husmark, Glennfalk eller Högberg riktigt förstår.

    SvaraRadera
  3. Det är tillräckligt dumt att skicka cancersjuka till AF, de ska inte göra bedömningen

    SvaraRadera
  4. Micael du snuddar på att vara en sosse med ditt resonemang. Har du verkligen valt rätt parti? ... :)

    SvaraRadera
  5. I Alliansen är vi överens om att den som är sjuk ska ha ska ha sjukpenning.

    SvaraRadera
  6. Är ni verkligen ense om det? Enligt socialförsäkringsministern så går det lika bra med socialbidrag. Du är ense men resten av gänget verkar du inte riktigt ha med dig. Tyvärr!!

    SvaraRadera
  7. Nej, den som är sjuk ska inte ha socialbidrag. Vad ministern sedan ha sagt har jag inte full koll på, men jag skulle bli mycket förvånad om man i regeringen inte ansåg att den som är sjuk ska ha sjukpenning. Några större resonemang kring denna fråga vill jag inte föra på denna blogg. Inte för att det skulle vara oviktigt, mer för att jag vill diskutera lokal politik och på riksnivå litar på Alliansens omdöme. Blir det fel säger jag till. Allt blir bara inte rätt, det skulle vara konstigt. Det viktiga är att man behåller ambitionen att rätta det som blir fel. Den ambitionen har Alliansen haft hela sin mandatperiod för det var ju en hel del som blivit fel i Sverige tidigare. Det som blir fel i sjukförsäkringen räknar jag alltså med att de rättar till, dock inte med att göra en återgång till Haf(s)-och slafs-Sverige.

    SvaraRadera