lördag 27 mars 2010

Vimmerby får halvtidsanställt oppositionsråd?

Den arbetsgrupp kommunfullmäktige i Vimmerby tillsatte för drygt ett år sedan, med uppgift att ta fram en ny politisk organisation till kommande mandatperiod, har nu lagt sina förslag till partigrupperna.
Gruppen, sammansatt parlamentariskt där alla KF-partier ingår, har formellt Leif Larsson (c) som ordförande men efter hans sjukskrivningen har den letts av kommunfullmäktiges ordförande Leif Carlsson (m), som nu engagerar sig hårt för att få fram beslut i frågan och följa tidsplanen.
Nytt är att antalet politiska uppdrag i kommunen minskar rejält.
Målsättningen har varit att stärka kommunfullmäktiges makt och minska kommunstyrelsens och till viss del nämndernas.
Här några axplock ur förslaget som nu diskuteras i partigrupperna:
- Kommunstyrelsens arbetsutskott ska helt försvinna.
- Kommunstyrelsen ska minskas till sju ledamöter.
- Vi får ett halvtidsanställt oppostionsråd - det blir i så fall andra vide ordförande i kommunstyrelsen.
- Nämnder slås samman.
- Generellt ska nämndernas antal politiker minska.
- Arvoden justeras och ska utgå i viss procent av en riksdagsmans lön.

Bra principer
För egen del tycker jag förslaget i huvudsak är bra.
Man kan i och för sig fundera på varför en andre vice ordförande ska vara halvtidsanställd, men det är en viktig princip som jag stöder. För en väl fungerande opposition måste en person kanske lägga en halvtid för att kunna sätta sig in på djupet i beslutsfrågor. Demokratiskt är det en viktig princip att den möjligheten ges.
Både politiker och tjänstemän ska granskas, och att oppositionen har en viktig roll där är uppenbart.
I så fall får Vimmerby sitt första anställde oppositionsråd efter årsskiftet.
Jag ser det också som viktigt att det blir två personer - ett heltids kommunalråd och ett halvtids oppositionsråd - som kan balansera byråkratin i stadshuset.

KF får mer makt
En annan viktig princip, som också Leif Carlsson påpekat, är att kommunfullmäktiges makt stärks. Fullmäktige får möjlighet att sätta till beredningar med direkt inslag av de sittande ledamöterna, vilket är mycket bra. Idag riskerar fullmäktige att vara en instans som klubbar igenom beslut utan att ledamöterna kan föra en framgångsrik påverkan.
Att nämnderna decimeras tror jag det blir diskussion om. Inte för att politikerna vill försvara sin plats, det vore olyckligt, utan för att arbetsbördan i vissa nämnder är stor.
Men meningen är ju att fullmäktige ska ta över en del av nämndernas arbete och tillsätta egna beredningar. Lyckas detta kan det enligt min åsikt bli riktigt bra.
Detta kan ju också vara ett första steg till att helt ta bort nämnderna (de utan myndighetsutövning) - det däremot, tror jag inte på.
En nämnd som bildningsnämnden, som hanterar skolan, måste kanske vara en alldeles egen nämnd eftersom ansvarsområdet är så stort.
Kanske är det så att den nya organisationen man föreslår är så långt man kan gå? Framtiden får utvisa detta.
Först ska Leif Carlsson, som driver frågan nu, ha fram den till beslut vilket inte visat sig helt lätt när alla ska vrida och vända, och framförallt diskutera, förslaget.
Det finns anledning att återkomma framöver.

1 kommentar:

  1. 1.
    Ska Au, som är ett beredande organ försvinna, måste Ks ha sammanträden varje vecka för någon måste bereda ärendena. Annars får de båda kommunalråden toppstyra politiken och komma med förslag till Ks. Förslaget är tveksamt.
    2.
    Ks sju ledamöter, hör ihop med om Au ska vara kvar.
    3.
    Halvt kommunalråd, tveksamt då makten ska ligga hos majoriteten.
    4
    Någon sammanslagning kan tänkas men då med elva ledamöter. Hopslagning av Barn- o ungdom och Kultur o fritid talas det om, men då blir det en jättenämnd som tar mer än halva kommunbudgeten.
    5. Myndighetsnämnderna Miljö och Social måste vara kvar och den stora Omsorgsnämnden. Då blir det fyra stora.
    6.
    Nämndernas politikerantal får ej minska. Man måste ett hyggligt antal politiker för att upprätthålla folkstyret och insynen.
    7.
    Arvodet är inte stort i förhållande till kommunbudgeten. Det måsta täcka förlorad arbetinkomst och lite till. Lite ersättning måste de ha för all s-it de får.
    8.
    Beredningar under Kf tror jag inte på. Det blir dubbelkommando med både nämnder och beredningar.

    Naturligtvis ska frågan om organisatoriska förändringar diskuteras, men det är ju politiken som är det viktiga och där kan nya friska namn göra skillnad.

    SvaraRadera