lördag 10 april 2010

Äldreboendet: Börja om på vitt papper, Elisabeth

Elisabeth Lago-Nilsson (kd) är omsorgsnämndens ordförande i Vimmerby kommun.
Vi har haft en liten diskussion i lokaltidningen om de nya äldreboenden som planeras i Vimmerby och dess placering. Det rör sig om två "särskilda boenden", ett för dementa och ett för de med fysiska funktionshinder.
Överlag är jag överens med Elisabeth; jag tror vi har samma grundsyn när det gäller omsorg.
Men jag reagerar när hon i Vimmerby Tidning idag (lördag) säger att vi har ont om tid. Därför måste kommunen både projektera byggena, vid Karlbergstomten och vid Circusplatsen, samtidigt som man gör detaljplanen för de båda områdena.

Detta eviga "ont om tid". Varför blir det hela tiden ont om tid i de viktiga frågorna?
Det är egentligen ett annat ord för otillräcklighet/inkompetens/ovilja/oengagemang (i bästa fall, det kan ju vara tjänstemannastyre också i sämsta fall) - man har inte som politiker och som tjänsteman på stadshuset klarat av att skapa en längre plan.
Här jobbar man med att bygga på Eken med en våning i flera år. Det blir som sagt år av diskussion, av överklaganden, för att man inte lyckas föra en diskussion, ta fram idéer, höra vad folk tycker. Här tappade man avsevärt med tid.

Säkert presenterades Eken-ärendet som andra ärenden har gjorts i Vimmerby senaste mandatperioden:
"Vi har beslutat att direkt göra detta och under tiden vi genomför detta får ni diskutera, dock med utgångspunkt från att vi inte kommer att ta hänsyn till vad ni säger."

Och som ett brev på posten kom protester. Nu, när diskussionen är avklarad, kommer två nya förslag blixtsnabbt och utan allmän diskussion och förankring. Politikerna går i samma kommunikativa fälla igen!
Bra är dock att pensionären Anita Lindvall, med stark (s)-profil, inte står ensam i sin protest i VT idag, det hade varit bedrövligt politiskt. Jag hann med att ifrågasätta placeringen/beslutskulturen i frågan både i denna blogg och i lokaltidningen men det tack vare snabba påpekande från äldre partivänner, annars hade jag haft svårt att hinna med också, trots att jag försöker vara alert lokalpolitiker varje dag.
(Missförstå mig inte, jag anser att lokalpolitik inte behöver vara polariserande: ett bra s-förslag är givetvis bra även om det kommer från den sidan. Man måste se det ur ett kund/skattebetalar-perspektiv.)

Varför är det hela tiden så?
Varför lägger Elisabeth en motion om att pensionärsorganisationerna ska bli remissorgan, för att kommande lördag i Vimmerby Tidning meddela "Inga andra alternativ just nu...dessutom är det bråttom...jag är beredd att titta över placeringarna igen om det kommer fram starka skäl för eller emot, samtidigt som det är bråttom."
Hur hänger det ihop, Elisabeth?
Ska ett annat förhållningssätt gälla efter motionens behandling, men inte före?

Som sagt, jag har stor respekt för Elisabeth Lago-Nilsson (kd) och tror hon reder ut det här på ett bra sätt. Ett gott råd från mig: Börja om från början med ett vitt papper. Det halvårs försening som kan uppstå kommer att vara försbumbart i förhållande till de problem som blir om man bygger fel. Ta diskussionen om placeringen med pensionärsorganisationerna, jobba fram en förslagslista, ställ förslagen mot varandra och f ö r s ö k tillmötesgå pensionärskraven så långt möjligt.
Det är inget populistiskt i det, det är lyhördhet.
Dessutom: dela inte på de gamla. Inte ens i två huskroppar, inte ens i två lägenheter mitt emot varandra med en korridor emellan. Försök istället kombinera i samma byggnad; gör två sovrum så en funktionshindrad och en dement i parförhållandet kan bo inom samma väggar, men att där också finns omsorgspersonal som tar hand om vården av den demente. För de par som vill ha det så. Andra kanske vill dela på sig, men båda alternativen måste finnas.
Går inte?
Det måste gå!
För det är så, att de som betalar skatten och står för pengarna vill ha det så.

Jag upprepar det jag som moderat fullmäktigekandidat i Vimmerby kommer att slåss för nu och i framtiden:
- Bättre beslutskultur i de politiska församlingarna och i stadshuset, som innebär diskussion och förankring allmänt, innan definitiva beslut tas. Det finns alltid tid om man tittar längre fram än nästippen i sin planer.
- Tjänstemannastyret måste minskas. Pratar man med tjänstemännen säger de "...men det är politikerna som bestämmer" . Utan att känna varje enskilt ärende har jag en känsla av att det inte är så. Det betyder inte att tjänstemännen ska minska sin initiativkraft, utan att politikerna måste öka sin.

FOTNOT: Vill du inte kommentera på bloggen, så skriv ett mail till micael.glennfalk@roxx.se så tar jag det den vägen. Fortsätt att peka på saker du vill förändra eller du tycker är bra via min mail, jag lovar att fortsätta svara, både personligt och ibland på bloggen.

2 kommentarer:

  1. Hej Micael
    Problemet är att omsorgen ville diskutera alternativ under tiden man utredde Eken. Men den borgerliga majoriteten i kommunstyrelsen gav omsorgen munkavle med hänvisning till att det kunde störa överklagande processen. Om vi hade fått göra som vi ville så hade det förts diskussioner och idag hade det funnits ett förankrat alternativ. Och ja det skyndar på nu då Eken är under all kritik och det finns en uppenbar risk att det stängs av arbetsmiljöskäl. Så ska vi som du föreslår börja på vitt papper måste vi göra investeringar på Eken vilket blir för min del att slänga pengar i skön då vi ska lämna fastigheten. Som avslutning så är bilden bland våra äldre delat när det gäller området också.

    SvaraRadera
  2. Hej Peter, jag förstår problematiken, visste inte hur ärendet behandlats i detalj. Jag tycker inte heller man ska skicka in friska pengar i Eken som ersättning för nybygge, bättre då att bygga nytt.
    Det bör dock inte ta så lång tid att "remissa" val av tomter hos pensionärsorganisationerna för att få en bättre förankring. Även om det är fråga om särskilt boende/demensboende får man ta hänsyn till att kanske en i det äkta paret är frisk. Därför är det också min uppfattning att nybyggnationen ska ta hänsyn till att par inte ska splittras.

    SvaraRadera