tisdag 13 april 2010

Vilken tomt i Vimmerby är bäst för äldre?

Förra veckan skrev jag en insändare i Vimmerby Tidning om äldreboendet i Vimmerby och de planerade nya husen.
Omsorgsnämndens ordförande Elisabeth Lago-Nilsson (kd) svarade mig i fredags med att det var ont om tid, och även Peter Högberg (s) skrev i en kommentar (på denna blogg) på ett tidigare inlägg att diskussion kring Ekens eventuella påbyggnad försenat det hela. Men Elisabeth sa också att man från kommunen försökt att frigöra tomten vid sjukhuset från landstinget, utan att lyckas. Landstinget har hela tiden sagt nej.

Detta svar skickade jag till vimmerby Tidning:
Tack Elisabeth Lago-Nilsson (kd) för inbjudan till diskussion om äldreboendet i Vimmerby.
Jag deltar gärna.
Tyvärr för somliga kanske det inte blir någon polarisering dig och mig emellan eftersom jag tror att vi tycker ganska lika; vi ska låta de äldre så långt praktiskt möjligt bestämma var de vill ha sitt äldreboende och ha synpunkter på utformningen.
Jag har förstått att landstingstomten vid sjukhuset sitter hårt åt, att landstinget inte vill sälja. Men även landstinget är politiskt styrt och vi får väl ge våra landstingspolitiker uppdraget att slita loss tomten, för den är mycket lämpad. Landstinget måste visa vad de vill göra så att vi i Vimmerby kan prioritera mellan behoven. Om nu våra äldre finner tomten som bäst lämpad att bo på.
Jag tror du håller med mig om att vi politiker måste föra ”bypolitik”, som vi moderater föreslår, för vår kommuns räkning på alla nivåer, också i landstinget.
Jag tror också du hålller med mig när jag vill att vi ska titta oss runt i landet. Var har man haft succé med sina äldreboende, var trivs pensionärerna som bäst? Kan vi inte studera det så det kan bli hyfsat rätt från början? Hur har man byggt? Vem bygger bäst? Hur blir byggekonomin om kommunen eller privat bygger?
För mig är det viktigaste i diskussionen att vi ser till att demokratin fungerar i kommunen; vi måste lyssna till de äldre, vi måste skapa valmöjligheter, vi måste skapa en boendelycka även för den som blivit gammal och behöver omsorg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar