lördag 17 april 2010

Kvalité i välfärdsjobben i Vimmerby är viktigt

Ett av flera glädjeämnen på Riksmötet i Göteborg var att moderaterna vill satsa på kvalíté i välfärdens kärna; skolan, barnomsorgen, vården, omsorgen.
Över 3000 intervjuer har gjorts med medarbetere inom dessa verksamhetet och ytterligare 3000 återkopplingar.
De överskott som nu ska produceras i de offentliga finanserna ska gå till att stärka kvalitén i välfärdsjobben.
Om vi bara kunde kopiera detta också till Vimmerby!
När jag pratar en minskning av byråkratin och av administrativa tjänster inom kommuen är det för att skapa mer resurser till jobben ute i skolan, vården och omsorgen.
När jag vill att vi ska handla upp effektivare i kommunen så är det för ett mer pengar ska kunna gå till kvalité på dagis, skola, äldrevård.
När jag vill samordna kommunens servicefunktioner med exempelvis Västervik så är det för att skapa överskott.
Jag pratar inte om att få en kommunal budget i balans, jag pratar om en kommunal budget med överskott på 3%.
Kan vi inte få sunda finanser i Vimmerby kommun kan vi heller inte parera konjunktursvängningar, och då tvingas vi spara i våra kommunala "muskler" - vård, skola och omsorg.
Med en fortsatt Allians i Sverige och med ett starkt moderat inflytande i kommunen så är det ingen tvekan om var fokus kommer att ligga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar