söndag 25 april 2010

Kanske nåt du ska ta till dig Annika (s)?

Annika Högberg (s) har fått lokala s-företrädare på fötter.
Ett läs- och tolkningsfel av Annika Högberg av min insändare i VT har fått alla deras läsare att tro... ja, vaddå... jo att jag skulle vara en framgångsrik företagare för att jag startat företag 1987, under socialdemokratisk regering. ...(!???)
Och att jag påstår att man inte kan driva företag under socialdemokratisk regering.
Jag har försökt ge Annika Högberg en rättelse på hennes blogg. Återstår att se om hon förstår.
Hon skriver:
"Nu är det till och med så att företagande är helt OMÖJLIGT i Sverige under en socialdemokratisk regering. Detta säger inte jag, det säger en lokal moderat när vi debatterar. Det intressanta är att han själv startade sitt företag under Ingvar Carlssons regering. Men som sagt, moderater säger i allmänhet en sak och gör en helt annan!
Då får vi väl anta att han passade på att starta sitt eget företag, det första, under Carl Bildtsmoderatregering. Så verkar inte vara fallet. Det uppgifter jag hittar är att han startade företag mitt under en socialdemokratisk regering! Ledd av Ingvar Carlsson 1987! Så kan det gå. "


(Alla som läste min insändare såg att jag inte skrev OMÖJLIGT att starta företag under socialdemokratisk regering - jag skrev att JAG inte ville göra det om jag som ung fick börja om i ett socialdemokratiskt samhälle. En jäkla skillnad mot hennes vinkling, men en mycket intressant vinkling, och därmed karaktärsbeskrivning, av en blivande riksdagskvinna.)

Det jag skrev, och läs nu ordentligt Annika, var:
I ditt samhälle skulle jag inte startat om som ung.
Med det avses - helt märkligt att du kan tolka det som du gör - att om jag var ung idag, skulle jag inte starta om mitt företagande i ett samhälle med en socialdemokratisk regering.

Jag ska utveckla det hela:
Min erfarenhet efter 23 år som företagare, är INTE att eventuella framgångar beror på en socialdemokratisk regering, utan snarare att de tillkommit TROTS en socialdemokratisk regering.

Ty detta parti har under sin regeringstid byggt upp sådan byråkrati, sådan aversion mot småföretag, sådana kontroll- och bevakningssystem, sådan taskig attityd till företagandet i bland annat skolan och bland offentliganställda tjänstemän - att jag inte skulle vilja göra om samma resa igen om jag vore ung.

Varför är en företagare ansedd i andra länder, som en jobbskapare, men inte i Sverige?

Socialdemokraterna har skapat regelverk som försvårat jobbtillväxt - till viss del har man upptäckt detta och närmat sig företagarna men tilltron hos småföretagen finns där inte. Inte ens när Mona Sahlin i en bikt efter sitt eget småföretagande, medgav hur besvärligt regelverket var, förändrade man något nämnvärt.

I ett socialdemokratiskt samhälle är småföretagaren nedrankad, en offentliganställd topprankad.
I ett socialdemoktratiskt samhälle är det fult att tjäna pengar, fult att göra vinst, "profit", och fult med "privat" - det är det offentliga som gynnas, även om det är innefektivt och kostsamt.

Den minsta lilla reform som kommer sätter socialdemokraterna in i ett sammanhang där småföretagare och jobbskapare är ena parten - gynnas dom säger (s) nej.

Med den erfarenheten Annika, drar jag slutsatsen - och läs rätt denna gång - att jag inte vill starta om, om jag som ung skulle börja om min resa igen och det skulle vara en s-regering vid makten.
Jag hade nog valt att stanna kvar som anställd i det läget.
Jag tycker du ska ta till dig detta faktum, särskilt om du ska bli riksdagskvinna.
Jag är i och för sig inte förvånad över att du flinar åt detta - det är vad socialdemokraterna gjort åt klagande småföretagare under de decennier de haft makten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar