Att plöja igenom en budget är inte lätt för den som inte är van.
Jag är van att läsa bokslut, till och med månadsbokslut, men en kommunal budget tarvar dock mer tid än ett bolags bokslut.
Har ändå gjort ett försök för att sätta mig in i räkenskaperna.
Här är några "nyckeltal" som jag fått fram rörande Vimmerby kommuns budget för 2010 samt plan för 2011-2012.
(Källa: Hämtade ur en skrift med samma namn, dock med tillägget ”Kommunstyrelsens förslag”...)
Relativ arbetslöshet – Vimmerby befinner sig ungefär i samma läge eller över, som länet och riket i övrigt.
Eget kapital – har minskat 2007, 2008 och 2009. Man räknar med att det ska öka 2010, men minska 2011 och 2012.
Skatteunderlag – utvecklingen av kommunens skatteunderlag är negativ.
Skatteuttag – 2008 höjdes skatten med 0,66 kr till 22,27 kronor. Med denna höjning blev kommunens skatteuttag 1,55 kronor högre än rikets snitt. Kommunens skatt låg under rikssnittet åren 1971 till 1995, därefter har den stadigt legat över och varit ökande. Som högst över snittet är den nu 2008, 2009.
Skatt contra verksamhetsutveckling – Verksamhetens nettokostnad ökar mer än skatt och statsbidrag tillsammans åren 2006 och 2007. År 2008 blev det tvärtom, liksom 2009. Men 2010 räknar man åter att verksamheten ska kosta mer än intäkterna, detta vill man rätta till i 2011 och 2012 års budget. Kort sagt: över 101% i utgifter medan vi har 100% eller strax under i intäkter (vi kan ju få en negativ befolknikngsutveckling=skatteunderlag).
Investeringar – En hög investeringsnivå föreslås, det innebär att finanskostnader tränger ut verksamhet på sikt. Sedan 2008 har investeringarna ökat. Man räknar med fortsatt hög investeringsnivå 2010, 2011 och 2012, de tre sistnämnda åren pratar man om ca 370 MIO kronor. Vad jag menar med att det "tränger ut verksamhet" är att vi betalar ränta till banken istället för att betala drift av omsorg, dagis och skola för skattepengarna, eftersom kommunen måste låna om man envisas med att investera allt i egen regi.
Investeringar i 10 årsperiod – Åren 2000 till 2009 beräknas investeringarna uppgå till 506 MIO och att 62 procent klaras med egenfinansiering.
Finansnetto som tillskott – Detta fanns 1995 till 2004 ungefär. Därefter har finansnettot varit negativt.
Soliditet – Soliditeten låg på ca 70% 1999-2006, därefter har den börjat sjunka. 2012 beräknas den ligga på 45 %.
Låneskuld – utvecklingen tog fart 2009. Åren 1971 till 1992 är den i först stigande kurva till 1981, därefter fallande till 1992. 1993 till 2003 steg den till mellan 50-70 MIO kronor. 2005-2006 är den nära 100 MIO, 2009 drygt 200 MIO, 2010 beräknas den bli ca 270 MIO, 2011 ca 350 MIO och 2012 cirka 425 MIO.
Driftsbudget 2010 – Omfattningen beräknas till 955 MIO kronor. Största posterna tar Teknik- och Service brutto: 244 MIO, nettokostnad 86,8 MIO efter taxor, intäkter och ev. bidrag, Barn- och Ungdomsnämnd brutto: 295 MIO, nettokostnad: 265 MIO, Omsorgsnämd brutto: 241 MIO, netto 213,5 MIO.
Om jag har kommentarer? Inte annat än att kommunen är misskött ekonomiskt. Det räcker med ett viktigt nyckeltal för att konstatera det. Man kan inte ha 100% i intäkter och 101 % eller mer i utgifter. Det måste åtminstone vara 3% avkastning (med dagens inflation och räntenivå) i en någorlunda sund kommun/företags/organisations-ekonomi så man har till investeringar, tillväxt och eventualiteter.
Att man sedan gjort en rad dåliga affärer är bara "lök på laxen": ur kommunekonomisk synvinkel dåliga hyresavtal, utlåning av pengar utan ränta, försäljning av fast värde till underpris, ej på marknmaden konkurrensutsatta fastighetsförsäljningar, etc.
Ett är säkert: från moderaternas sida kommer vi att göra allt för att återskapa en sund ekonomi i "kommunkoncernen" Vimmerby av det enkla skälet, som varje familj känner till, att man inte kan leva över sina tillgångar.
Vi kommer också att kämpa för "ordning och reda" vilket är moderata honnörsord; att regler för upphandling, försäljning, etc. följs och är lika för hela marknaden.
En uppmaning: Ge de moderata kandidaterna ditt förtroende i valet så vi får större inflytande och kan återställa balansen i den kommunala ekonomin.
"Skatteunderlag - utvecklingen av kommunens skatteunderlag är vikande" Detta är oroande och det beror på att befolkningsantalet står stilla eller går bakåt. Kommunen bör skära ca 3 % för att ha en buffert; den brukar gå åt efter hand till uföutsedda utgifter.
SvaraRaderaEn bra ekonomi ger stabilitet. Nedskärningarna måste ske efter valet, för det är ju inget man vinner ett val på.
En ansvarsfull ekonomiskt politik måste igång redan nu, den kan inte vänta till 2011. Men om det inte sker så kommer jag i nya fullmäktige 2011 (om jag får väljarstöd) att envist slåss för en kommunal ekonomi med överskott.
SvaraRaderaJag går gärna till val med att säga att jag kommer att verka för en minskning av antalet administrativa tjänster över hela linjen, och en arbetsdag för en kommunanställd där 8 timmar känns lite för att hinna med. Det man vinner val på är mod och förmåga att verkställa och ta ansvar, det tror jag alla väljare innerst inne vill se.
Jag har förtroende för att väljarna inte väljer en väg till ekonomiskt självmord, utan att man använder sin möjlighet till personal.
Ni pratar 3 procent men rekommendation från SKL och som är gängse är på 2 procent för Vimmerbys del kommer vi på en nivå kring 15mkr. Idag är målet som fullmäktige satt upp 10mkr Men ni få rinte glömma att det finns ett underskott på 14 mkr som ska återställas inom tre år. Till det ska läggas att den moderatregeringen tar bort mellan 20-25mkr i statsbidrag 2011 som också måste hanteras.
SvaraRaderaSedan en liten rättning. Skatten höjdes med 40 öre och 26 öre var en skatteväxling med landstinget angående övertagandet av hemsjukvården så höjningen för Vimmerbybon var 40 öre. Kan också noteras att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet röstade nej till denna höjning!
Peter, jag blir lite trött på dina räkneexempel.
SvaraRaderaOm du får 20 MIO ett år, och nästa år får du 10 MIO. Har vi tagit bort 10 MIO för dig då?
Inte! Tvärtom, du har ju fått 30 MIO totalt, mot noll kronor från början.
Men du räknar med, som den sanna socialdemokrat du är, att ett bidrag en gång ska fortsätta i evighet. Regeringen gav kommunerna ett tillskott 2010 för att skydda välfärden (i Vimmerby gav ni pengarna till att förtidspensionera syssloslösa tjänstemän). Det betyder inte att man kan räkna in beloppet varje år in i evigheten.
Nej, 2% räcker inte. Överskottet ska vara minst 3% och det är bara för dagens kommunfullmäktige att börja jobba på det.
Problemet är Micael att det fortfarande fattas de pengar som vi fått genom statsbidrag. Vi ska också skilja på statsbidragen. Det som du hänvisar till är det som vi, mycket riktigt, för ett år (borde finnas kvar enligt mig) och de tidigare med ett inte så låst slutdatum. Det är mest det senare som ställer till det då det har som det var tänkt gått in i verksamheterna och inte använts till tillfälliga kostnader likt avtalspension. När det sedan gäller dessa tre procent så förstår inte jag varför vi ska ha ett så stort överskott. Om vi kan få fram så mycket pengar är det väll klokt att sänka skatten. Det sektorn har gjort är att en nivå på två procent räcker bra för denna typ av verksamhet.
SvaraRaderaHär skiljer vi oss Peter.
SvaraRaderaVarför ska vi bygga en kommunal budget på tillfälliga statsbidrag? De var ämnade till att "rädda jobb i välfärdens kärna" i Vimmerby, de gick till avtalspension till tjänster som inte hade full sysselsättning. Kanske det också räddade jobb, jag vet inte.
Vi har 290 kommuner i Sverige. Vimmerby är bland de 24 som har underskott. Varför ska vi vara på den nedersta tiondelen - istället för att se till att vi har överskott så vi kan säkra jobb även i lågkonjunktur och generationsväxlingar?
Ju mer i ladorna, ju bättre.
Då skapas också möjligheten att sänka skatten till åtminstonde rikssnittet.