fredag 9 april 2010

Är det nån som hinner säga nåt?

Vet du som Vimmerbybo hur Vimmerby är planerat de kommande tio åren?
Vet du som Rumskullabo hur det ska se ut hos dig om 10 år?
Eller du som bor i Frödinge, Storebro, Locknevi, Pelarne, Djursdala, Tuna, Södra Vi, Gullringen - vet du hur det kommer att se ut?
Frågan har slagit mig flera gånger.
Särskilt när unga människor, medarbetare jag har på andra orter, frågar mig: "Jag ska flytta tillbaka till Vimmerby om 2-3 år. Var kommer tomterna att vara då?
Så de kan se ut sig en tomt, gå och drömma om hur huset ska se ut, om återflytten till kommunen.
Vad vet jag? Det kanske är min sak att ta reda på, det kanske är Vimmerby Tidnings sak att kommunicera - men det är framförallt politikernas sak att grundfästa och diskutera bland medborgarna innan man visar upp denna stora plan.
Istället kommer det en liten sak i taget, som en blixt från klar himmel, som ett KS-beslut.
Nu ska det byggas bostäder vid Lund, mitt emot ishallen. Vem visste det?
För något år sedan var det inte bostäder, då var det behandlingshem. De som bodde i bostäder nära tomten protesterade.
Ingår bostäder vid Lund i 10-årsplanen?
Om man kokar ned detta, kommer vi fram till att det är en-två tjänstemän på Stadshuset som bygger "sitt" Vimmerby enligt sitt sätt att se det? Inte en politisk idé.
Kanske det beror på att det inte finns några politiska idéer, och då är det ju i och för sig skönt att tjänstemännen har några...

Jag kanske inte hänger med men jag tycker det är lite "ad hoc" det mesta i Vimmerby kommun.
Jag hade fått för mig om att det var Borstingen och Nossen som gällde som nya bostadsområden, dög inte dessa områden så planerade man villaområden på en yta mellan riksvägen och Älåkra, utmed Tunavägen.
Nu är det villor och flerbostadshus på Lund-området, ett område som åtminstone jag tycker passar mycket bättre för fritidsändamål. I vilket fall vill jag gärna vara med och lyssna in diskussionen.
Men planarbetet började redan med kommunstyrelsens sammanträde i måndags. Av det drar jag slutsatsen att den allmänna diskussionen är färdig.
Var det någon som hann att säga något?
Var det nån som undrade varför näringslivsklimatet är så dåligt, varför folk reagerar i insändare, varför ingen känner sig delaktig?

Fotnot: Visst ska en kommun vara snabb. Snabb i handläggning av medborgarnas ärenden, av företagens bygglov och frågor, med svar till motionärer etc, men att göra en plan grundligt kräver tid och omsorgsfullt förankringsarbete. Tyvärr blandar en del nya politiska röster i debatten ihop de här begreppen i sina inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar