Näringlisvarbetet i Vimmerby kommun bedrivs efter en särskild modell.
(Se bilden i inlägget nedan)
Den strategiska nivån innehåller tre politiker: kommunalrådet Per-Åke Svensson (c), förste vice ordförande Tomas Petersson (m) och andre vice ordförande Jan Henriksson (s).
Kommunkansliet bidrar med två tjänstemän: Staffan Forsberg och Christer Johansson.
Vimmerby Turism - och Näringslivs VD Birgitta Bergqvist är med.
Från näringslivet sitter från Företagarna Marcus Alsér och från Svensk Handel Claes Roos (han har nu en efterträdare), från teknikföretagen Jan-Erik Johnsson och från LRF Anna Svensson.
Den operativa nivån innehåller inga politiker. Inte ens kommunalrådet är operativ. Kort och gott: kommunalrådet har inget operativt närinmgspolitiskt uppdrag utan politikerna har ersatts med - Arbetsförmedlingen, Vimmerby Lärcenter och Birgitta Sahlin, barn och ungdomschef.
Den tredje nivån är Utförarnivån: Här finns inga namn, bara "näringslivsansvarig, planavdelning, mark och exploateringsavdelning samt Vimmerby Turism ochNäringsliv".
Mina synpunkter:
Jag reser några frågetecken för denna modell:
1) Varför två topptjänstemän med på strategisk nivå? Frågetecken också för mängden folk.
2) LRF misstänker jag representerar bönderna, Företagarna de mindre företagen, svensk handel affärer och köpmän. Teknikföretagen representerar väl hela skalan av sådana företag, representanten är från Ljunghälls. Vad man kan tycka sig behöva är väl någon mer från de stora företagen i kommunen; Frödinge och Åbro till exempel.
3) Varför försvinner politikerna ur ledningsgruppen och varför är kommunalrådet inte där? Näringslivsarbetets ytterste ansvarige, kommunalrådet, borde vara med ända ned i utförarorganisationen. Istället ersätts politikerna med arbetsförmedling, Lärcenter (komvux bland annat) och skolan. Detta bör förklaras av någon.
4) Utförarnivån - anger bland annat en näringslivsansvarig, men inget namn. Är det bra att en kommun har en hemlig näringslivsansvarig?
Politiken finns på strategisk nivå. Det är ungefär som om en företagsstyrelse skulle finnas med ute på arbetsplatsen. Det är VD jobb att det fungerar. Liknade är det inom politiken.
SvaraRaderaFingrarna ska inte var i syltburken
Du är välkommen till företagsvärlden, Peter. Om styrelsen skulle lämna fingrarna utanför syltburken som du beskriver, tror jag inte du får så många att jobba i din bolagsstyrelse. Ordförandena och ledamöterna är aktiva i allra högsta grad. Inte bara i Ericsson, Atlas Copco och Swedbank utan också små bolag har "arbetande" styrelseordförande exempelvis.
SvaraRaderaDet är naturligtvis självklart att kommunalrådet ska vara operativ och inte bara strategisk. Ju fler tillfällen jag haft möten med politikerna i Vimmerby, ju klarar blir bilden av vad som är fel och varför vi är på 225 plats i näringslivsrankingen. Att socialdemokraternas kommunalråd (Henriksson? Högberg?)inte kommer att vara operativ i det lokala näringslivet är ett bra valbesked.
Du har fel när det gäller politiken. Politiken ska inte vara med i den operativa delen av kommunens verksamheter. Lika lite som vi ska vara i klassrummet ska vi vara med i det praktiska näringslivsarbetet. Sedan ska vi ha kunskap om vad som sker för att kunna ta rätt beslut. Men där är det skillnad.
SvaraRaderaKonstaterar att vi har olika syn på detta. Går väl knappast att jämföra rbetet i ett klassrum med ständiga näringslivskontakter, något haltande jämförelse.
SvaraRaderaKommuner som har framgång har kommunalråd som är aktiva i näringslivet. Något annat är för mig otänkbart och jag kommer fortsätta kräva detta även efter valet.
Utan aktiva kommunalråd blir det tjänstemannastyrning - jag förstår att Vimmerby är där vi är.
Personligen tycker jag att Micael Glennfalks resonemang är livsfarligt. Det är farligt med politiker som vill överta tjänstemannafunktioner och direktstyra demokratiska organisationer. Representativ demokrati bygger på alla nivåer på att politiken skall befinna sig på den strategiska nivån. Som politiker har man möjlighet att välja kommunchef - mer än så bör man inte göra - utan att följa upp på att den strategiska inriktningen håller. Detta är också grunden i uppdragsstyrning - som så många gånger har visat sig framgångsrikt!
SvaraRaderaHar lång erfarenhet av arbete i stora privata och offentliga organisationer och därpå en längre akademisk utbildning.
Håller inte med dig Micael när du menar att en politiker skall in i syltburken. Problemet är att politikern inte kan prioritera de viktiga strategiska besluten ifall man springer på alla bollar. Då fallerar hela spelsystemet...En organisation, privat såväl som offentlig, bör bygga på goda teoretiska grundvalar, i det här fallet en strategisk, taktisk och operativ nivå.
Uppdragsstyrning är desto viktigare - ge kommuncehfen ett tydligt uppdrag och låt honom/henne formera sin organisation och utföra sitt uppdrag! Detta bör sedan återspegla sig genom hela organisationen. Det är demokrati! Bort med detaljstyrning.
Det var en sen kommentar från "Anonym", men jag ser det inte mycket mer annorlunda att driva en kommun än att driva ett företag: Bolagsstämman (KF) har skapat en styrelse(ks) som i sin tur utsett en VD (Kommunalrådet). Självklart är det kommunalrtådet som styr upp arbetet i kommunens organisation med biträde av kommunchef och olika förvaltningschefer. En kommunförvaltning är väl ingen egen apparat som jobbar som dom vill; de styrs av politiska beslut fattade i demokratisk ordning och kommunalrpådet utses av majoriteten. Visst fattar politikerna strategiska beslut; det gör ju också en styrelse men det är ingalunda Kommunchefen som är VD och utförare. Det är kommunalrådet som har det yttersta ansvaret och ska se till att det blir gjort.
SvaraRadera