onsdag 28 april 2010

Första politiska debatten genomförd

Debatten hos Företagarna i Vimmerby ikväll blev premiären för mig själv i politiker-panelen.
Har alltid suttit som företagare i publiken - nu blev det en roll som moderaternas företrädare i en paneldebatt.
Kan bara konstatera att jag är nöjd över de förberedelser jag gjorde och tyckte jag kunde tillföra en del konkret till debatten.
Fick släppa en del ur Vimmerby-moderaternas Valplattform som ska vara klar i mitten av maj.
Ville gärna inte gå svarslös.
Konstaterade dock att vi moderater tycks vara längst fram vad gäller kunskapen om kommunens nuvarande näringsliv, tillsammans med kd:s Göran Gustafsson - vi hade, föga förvånande, samstämmighet i mycket. Både Göran och jag är ju väl förankrade i kommunens näringsliv.
På frågan om hur många företag Vimmerby har var jag den ende som kunde ge svaret och svaret hade jag hämtat ur kommunens egna papper, nämligen LUP:en, som säger : 2.360 stycken. Cirka 2.040 av dom är företag med färre än 4 anställda..
Jan Henriksson (s) förklarade sig själv som kommunalrådskandidat och sa på frågan vad hans första halvår skulle innehålla som kommunalråd. Han sa han skulle besöka alla kommunens företag. Det blir elva företagsbesök varje arbetsdag non stop i så fall. Nej, den gode Jan visste inte hur många företag det var innan han sa så...

LUP:en (Lokal Utvecklingsplan) togs också upp. Redan 2006 angav LUP:en att Krönsmon skulle bli industriområde, fortfarande nu 2010 är det inte klart och på Rotarymötet i veckan sa kommunalrådet att det kanske skulle ta två år med eventuella överklaganden och så.
På mötet nu reviderade han detta och hoppades det skulle gå snabbare.
Det är en viktig fråga och jag hoppas han får rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar