måndag 19 april 2010

Peter Högberg (s) och lokalpolitiken

Peter Högberg (s) i Vimmerby lämnar rikspolitiken för två röda sekunder och ger sig in i den lokala debatten. Kul när Vimmerbyborna engagerar sig och jag välkomnar verkligen socialdemokraterna till engagemang i lokalpolitiken. Vimmerby behöver alla krafter.

Den här gången har Högberg skrivit bland annat följande på sin blog:
"Nu är det inte så att jag är nöjd utan visst finns det mycket att göra
i Vimmerby det gäller både verksamheterna och ekonomin. Men så där populistiskt att bara kapa administration är inte gångbart med verkligheten. Frågan är vad
som är administration. Jag hävdar att kommunen inte har en stor administration.
Att många av de som sitter i statshuset inte är administratörer utan tjänstemän
som sliter hårt. Jag vet att jag inte vinner röster på detta men det är dags att
vara lite klarsynt."

slut citat.


"Klarsynt" är i Högbergs tolkning att "jag hävdar att kommunen inte har en stor administration".
Det som grumlar den synen är väl bara att titta på skolans område; fyra rektorer plus en högste chef på 600 elever.

Att många tjänstemän sliter hårt är jag övertygad om. Och nej, jag kan inte pricka ut vilka som är överflödiga, jag kan heller inte hävda hur många det rör sig om - men jag vet att i en organisation med över 1.300 anställda så finns det luft och möjligheter till att spara tjänster genom en organisationsförändring.
De stora besparingarna ska ske genom bättre inköpsorganisation, samverkan med andra kommuner och tuffare prioriteringar.
Bara ett annat sätt att leda arbetet i kommunen skulle göra mycket tror jag.
Jag vill uppmana läsarna att gå in på Högbergs blog för att se vad han vill lokal- och landstingspolitiskt. Bläddra gärna lite bland inläggen.
Läs hela Högbergs inlägg som citat ovan är från här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar