fredag 2 april 2010

Digitala medier i Vimmerby-debatten

Det politiska engagemanget hos gemene man i Vimmerby verkar ha ökat betydligt.
Det är kul.
Centern har några nya, friska namn som debatterar i bloggar, hos moderaterna är det Magnus Gustafsson och jag som bloggar. Socialdemokraterna har Peter och Annika Högberg, de båda dock med frågor som rör landstings- och rikspolitik i huvudsak.
Hur påverkar de nya medierna folk?
Alla vimmerbybloggar har många besök, det är vad jag tror. Det är också bra med bloggar så länge lokaltidningen är relativt ensam på den lokalpolitiska fronten.
Denna blogg har haft 3.000 besök på 2 månader. Det visar på något, tror jag.
Många tror att det bara är den yngre generationen som besöker bloggarna.
Jag tror det är helt fel. Jag tror att denna blogg också har många läsare högt upp i åldrarna.
Jag får många bevis för detta ute på stan. Många kommer fram, i alla åldrar, och diskuterar nåt som stått på bloggen.
Om den har genomslagskraft vet jag inte ännu. I varje fall inte som en lokaltidning och därför tycker jag Vimmerby Tidning är så viktig. insändarsidan där är störst och når flest.
Men på bloggen kan man gå djupare i ämnena, där refuserar ingen, där stryker ingen.
Jag har under de här två månaderna kanske haft 3-4 insändare i VT (visserligen en jättestor...) men 80 inlägg här på bloggen. Mycket återstår att ta upp.
De digitala medierna kommer att vara viktiga i årets valrörelse. Här diskuteras frågorna i realtid, snabbt och i vissa fall djupt. Här ges många gånger besked från enskilda politiker om var de står i många frågor.
Hjälp mig sprida adressen, http://www.glennfalk.se/, till så många som möjligt.
Ju bättre blir diskussionen.
GLAD PÅSK ALLA LÄSARE!

2 kommentarer:

  1. Bra om de sociala medierna. Det som vore bra för att få fler läsare till alla våra bloggar är om vi länkar upp varandra så att läsaren kan följa med i debatterna mellan våra olika bloggar. En av grunderna jag lärde mig när jag började med detta var att vara generös med länkar då hela nätet bygger på det.

    SvaraRadera
  2. Peter, jag är positiv. Roligt om också Peter F, Ingela och Magnus var det. Jag brukar i och för sig referera och länka direkt ibland, men alla gör ju inte det.

    SvaraRadera