fredag 16 april 2010

Behövs ett rejält krafttag hemma i Vimmerby

Nattlig rapport från moderaternas riksmöte i Göteborg.
2.300 moderater drygt på plats i Svenska Mässan. Förtroendevalda i kommun och landsting.
Fredrik Reinfeldt, Anders Borg med flera moderata ministrar på plats.
Politiker från hela Sverige - moderata kommunalråd med 40-50-procentigt stöd och moderata oppositionspolitiker som slåss mot ett rödgrönt experiment. Men också Alliansledda kommuner där miljöpartiet valt Alliansen och sett till att det blivit regimskifte. Ibland upp till sex partier i allians för att stoppa s-ledda styrelser i kommunen.
Flera nedslag i verkligheten, många berättelser om hur moderata kommuner lyckats.
Det har blivit en hel del material redan och mycket kommer att inspirera framtida artiklar i bloggen.
Men framförallt har här skapats många kontakter. Och jag har också träffat vänner ur näringslivet, som liksom mig brutit in på politikens område och omsatt sitt samhällsintresse till action.
Och jag ser alltmer att det behövs rejält krafttag hemma i Vimmerby.
Jag känner mig både manad och beredd att göra en insats.
Har funderat på att göra en personvalskampanj lokalt i Vimmerby, men varit tveksam hur politiken ser på detta. I Göteborg blev jag övertygad, moderaterna vill att man ska driva personvalskampanj och många framgångsrika exempel gavs som gjort skillnad.
Flera verktygslådor presenterades och jag är positivt överraskad över den kunskap man på så kort tid lyckas förmedla.

3 kommentarer:

  1. Starta gärna en personvalskampanj, om M tillåter, det vore intressant och kul. Det skulle öka intresset för kommunalpolitiken, som är väl lågmäld i valrörelsen, för att inte tala om landstinget. Rikspolitiken dominerar i valrörelsen, men det blir ofta stora skillnader mot riket, då många röster på person.

    SvaraRadera
  2. Ska väll inte bry mig om hur ni inom Alliansen och då särskilt Moderaterna sköter sin politik, men Micael, så som du sågar dina egna parti- och allianskamrater. Vet inte om det är en bra metod att skaffa vänner...

    SvaraRadera
  3. Nu är både moderaterna och Alliansen viktig. Men inte viktigare än Vimmerby som kommun. Tyvärr har de politiker som nu sitter vid makten i Vimmerby inte lyckats, även om de alla haft goda avsikter självklart. Politik är möjligheter, och möjligheterna är begränsade om man inte har tillräckligt stöd. Moderaterna har haft 6 av 49 mandat i fullmäktige, centern är mer än dubbelt så stort. Jag hoppas väljarna kan ge (m) större stöd i valet så vi kan göra skillnad och leverera en poltik som mer fokuserar på ekonomisk balans.
    Men självklart ser alla att vi inte lyckats i Vimmnerby. Det behöver jag inte sopa under mattan. Det vi ber om nu är ett större stöd så vi kan öka vårt inflytande både i fullmäktige och i Allaiansmajoriteten.

    SvaraRadera