måndag 17 maj 2010

Är branschkompetens egenintresse?

Det går bara inte att undvika kommentera Peter Fjällgård i Rumskulla.
Ilsk som ett bi, fäktandes som Don Quijote i ivrigt försvar för "det gamla" centerpartiet i Vimmerby. Dom har bara gjort allt rätt och den som vågar sig på kritik ska misstänkliggöras.
Lansen riktar han mot mig och det är väl rimligt med tanke på den kritik jag framfört mot kommunstyrelsen i allmänhet och centern i synnerhet.
Nu tyckte han att han också skulle misstänkliggöra mina syften, med följande inlägg på sin blogg. Jag citerar rakt av men ni kan hitta hans blogg här, det finns en hel del texter från denne centerpartist som inte vill skriva ut mitt namn när han kommenterar mig, utan allmänt använder "moderaten" ...
...kul ju:-)!

Fjällgårds text:
Bygga hotell kan vara farligt, eller bra?
Astrid Lindgrens värld går från kommunal till privat aktör, dock med kommunen som delägare.
Vi har lokala politiska aktörer i Vimmerby, som talar ofta och mycket om privatisering och fri konkurrens.
Frågan är om det gäller i alla sammanhang eller bara i bland. Och vad företräder man som politiker i de frågor man har egenintresse. Sitt intresse i egna företaget eller kommunens bästa.
Hittade följande tankvärda citat:
"Fri konkurrens är bra i princip, men bara i princip och egentligen bara i andra branscher än den egna, där det rent av är skadligt med konkurrens"
Nu till studier av marknadsföring och psykologi.
Upplagd av P.Fjällgård kl. 22.04

Mitt svar:
Hej Peter.
Astrid Lindgrens Värld är välkomna att bygga ett hotell precis när de vill. Däremot hade det inte varit lämpligt med kommunen som ägare eftersom man strax innan sålt sitt Stadshotell. Det var just därför kommunen ville sälja, för att slippa ta ställning i den frågan. Jag framförde som Vimmerbybo - satt absolut inte i kommunstyrelsen - kritik mot värderingen, eller den som inte skedde först men sedan skedde. Och jag deltog i Hotellföreningens protester eftersom den ansåg att marknaden skulle bli överetablerad. (Du måste nog vara den siste centerpartisten på jorden som åter vill väcka denna fråga av politisk fadäs till liv... men friskt vågat!)

Men din princip är alltså: nästa gång Ljunghälls vill ha en väg till sin anläggning i Södra Vi får de inget säga enär alla som talar för sin egen sak inte är trovärdiga. Okey, då vet vi det.
Vad/vem företräder du själv i frågor där du har egenintresse? Ingen alls?! Okey, då vet vi det.
Vem skulle fört VIF:s talan om konstgräs om inte VIF själva? Vad tycker du? Rumskulla GOIF? Gullringens GOIF?
Vem skulle fört Arlas talan om rondell? Skånemejerier? Vem föreslår du?

Vi kan räkna med att Per-Åke Svensson (c) och Ingela Nachtwei-Nilsson (c) inte kommer att använda sina kunskaper de skaffat i LRF; eftersom de då riskerar att tala i saker som kan gynna LRF? Har du sagt det till dem?
Ingela och biogasen? Hon måste deklarera om hon tänker skaffa sig en biogasbil nu, för är så fallet, ja då talar hon i egen sak. Risken är stor att hon kan ha egennytta.
Å andra sidan; om en konkurrent till kommunen dyker upp och vill skapa en friskola, vad säger du då? Jag tror att du säger..."vi måste slå vakt om kommunens skola, konkurrens är bra men inte om skolan... "
Peter, du får gärna misstänkliggöra mina intentioner, du vinner säkert någon röst på det, men det är bra om du i så fall vidhåller detta när andra än jag för fram en kunskap från en bransch där de är verksamma.
Vi får hjälpa varandra att hålla det i minnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar