lördag 8 maj 2010

Kylmat blir fel, hemlagat blir fel...

Att jag är tveksam till kylmatssystemet som ska byggas ut i Vimmerby vet väl de flesta.
Just nu byggs det stora köket vid Idrottshallen.
Av diskussionen verkar det som om alla ska få del av kylmaten; åldringar och barn i hela kommunen.
Var hemma hos min 91-årige mor nu och slängde ut gamla halvportioner kylmat från kylen. De stora portioner som slängs utgör nog en hel del pengar. Alla portioner blir ju i det närmaste lika stora och det är ett slöseri. Dock är hon väldigt tacksam över den service hon får från Norrskenet, som gör att hon kan bo hemma i huset. Så omsorgen gör ett bra jobb.
Visserligen slängs en hel del från tallrikarna på en restaurang också, men kanske man kan vinna en hel del ekonomi genom att försöka specificera hur mycket mat de gamla egentligen vill ha?

Jag har framförallt tilltalats av idén att omsorgen ska laga maten på plats hos den gamle. Utan att ha jämfört kostnader tycker jag det vore en bra målsättning.
Kunde man nå dit fick man också en annan effekt; sällskap.
Men jag fick mig en ordentlig funderare häromdagen då jag råkade lyssna på ett inslag på Radio Kalmar.
Man intervjuade en pensionär i Mönsterås, där man testar att laga maten hemma hos pensionärerna.
Men den gamle mannen, 84 år gammal, var inte riktigt nöjd.
- Nej, nej, det är inte bra, sa han, förutom då att man får sällskap för det är bra.
Vad är det då som inte var bra, undrade reportern?
- Jo, sa mannen, de lagar ju ändå ingen riktig mat. De köper halvfärdigt och så lagar de den i mikron. De här unga flickorna som kommer hit vet inte hur man gör när man lagar mat på spisen, så det kvittar…

Det slog mig givetvis; hur väl kan man tillgodose matlagningskunskaper hos omsorgspersonalen? Kan de laga bruna bönor, ärtsoppa, dillkött, kallops och strömming med potatismos, eller blir det kebab, pizza, vårrulle eller en bamse med hälften av varje och räksallad…?
Eller inte ens det utan fiskpinnar körda i mikron. Eller inte ens det utan en färdigrätt körd i mikron?
Ja, då är vi ju tillbaka på kylmaten igen. För att laga mat hemma hos någon kräver ju att man faktiskt kan detta. Kvalitetsfrågan i detta förslag är svår att knäcka, och även om jag är tveksam till kylmatskvalitén (hoppas den blir bra!) så kan man kanske inte heller garantera kvalitén i det hemlagade.
Satsar man på det i Mönsterås måste man koppla på nån form av kunskapsprov hos omsorgspersonalen. Ska bli spännande att följa hur det går där, för jag är ganska säker på att kylmatssystemet i Vimmerby kommer att omprövas inom en snar framtid. Detta på grund av kvalitét, transportkostnader, svårighet att specificera portioner och därmed ökade kostnader, etc.
För jag tror våra gamla är vana vid riktigt rejäl husmanskost, lagad med kärlek, från grunden.
Det måste vi kunna unna dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar