onsdag 26 maj 2010

Skolan: Från utanförskap till engagemang

Stockholm, direkt:
Moderaternas skolpolitiske taleskvinna Margareta Pålsson:
- Klassresan börjar i klassrummet. Elevernas socioekonomiska bakgrund har mer och mer betydelse för elevenes resultat. En skolpolitik som socialdemokraterna lagt grunden till, det är socialdemokraternas stora svek mot eleverna. De har inte kunnat ta igen det de förlorat hemma vid köksbordet.
- Vi måste få en skola som ser till allas behov, och inte skapar utanförskap. Avhoppen från gymnasieskolan har ökat sedan Göran Perssons gymnasieskola infördes. IV-programmet har under de senaste åren har blivit det största programmet inom gymnasieskolan i Sverige.
30.000 varje år hoppas av gymnasiet. Den svenska gymnasieskolan är ingen utbildningsmaskin, det är en utslagningsmaskin för många ungdomar.
För socialdemokraterna är det viktigaste att alla elever läser samma sak. Varför ska alla elever läsa litteraturhistoria oavsett vad de ska bli? Varför är det inte lika viktigt att de läser snickeri, målning eller annat ämne som mer passar till vad de vill utbilda sig till?
Det är bakgrunden till Alliansens stora reformarbete som startade 2006, den största fortbildningen av lärarkåren som någonsin skett och en enorm satsning på elevens kunskapsbehov. Vi har infört skolinspektörer som ska inspektera skolorna dubbelt så ofta, och noga beskrivit vad de ska inspektera för något.
Vi har prioriterat kunskapsuppföljning redan i trean med nationella prov, och omdömen redan i årskurs ett enbart för att fånga upp att ingen elev halkar efter.
MG: Det är tragiskt när elever från årskurs ett är hänvisade till den kunskap de kan få vid köksbordet hemma. Alla köksbord har inte lärarkompetens. Genom kunskapsuppföljning redan i årskurs ett kan man fånga upp de elever som behöver mer stöd och också ge dem det. Ingen ska tvingas halka efter på grund av förhållanden hemma. Det är att ge alla samma chans från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar