tisdag 18 maj 2010

Visst är det härligt med valtal!

Jag har inte hållit något valtal för väljarna i Vimmerby kommun ännu. Kom jag på.
Inte ens skrivit något.
Skrev litet anförande inför debatterna i Tuna och för Företagarna. Men inte blev det tid för att i lugn och ro agitera i ett valtal.
Måste fundera på hur det ska bli.
Under tiden får ni hålla tillgodo med ett från Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt som jag hittade på moderaternas hemsida.
Hoppas det är OK tills mitt eget kommer....

"Det var av nyfikenhet och intresse för människan som jag valde politiken. För mig är det där det börjar. Hos människan och i människans relation till andra människor.
Jag sökte mig till moderaterna. Ett parti som bärs av en tro på människan, hennes strävan efter frihet, förmåga att skapa, uträtta och göra både sig själv och andra rättvisa. Ett parti som ser människan som kapabel och med stora möjligheter.
Moderaterna bärs av värden som frihet och ansvar. Vi tror på människans inneboende kraft och vilja att ta ansvar. På var människas rätt till sina egna livsval. Vi tar vår utgångspunkt i de problem och möjligheter människor upplever i sin vardag.
Vi vill att fler människor ska kunna stå på egna ben och känna glädjen i att försörja sig genom eget arbete. Att fler ska känna att de kan göra en insats och få lön för mödan. Det skapar möjligheter till makt över den egna vardagen åt var och en, men också resurser till en bättre välfärd.
Vi vill att våra barn ska berikas med kunskaper, bli väl behandlade och utvecklas till ansvarstagande ungdomar i vår svenska skola. Att våra äldre ska känna trygghet i omsorgen och att sjukvården ska fungera bra. Vi vill få på plats ett rättsväsende som förmår stå upp mot våld, brott och droger.
Vår idé för Sverige är att fler i vårt land ska känna att här finns en plats för dem. Att här tas var människas potential tillvara. Att här ges alla möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Med tydliga värderingar, en närvaro i människors vardag och en öppenhet i fråga om politikens tekniska lösningar.

Så vill vi bygga ett friare, tryggare och mänskligare Sverige."
(Klippt från www.moderaterna.se, Foto: Emilia Öije )

Ja, ungefär det kommer mitt valtal att innehålla. Men med Vimmerbyvinkel. Tycker det säger ganska mycket om vad nya moderaterna står för.
Plus att jag kommer att ta med sådant som jag tycker ska hända i Vimmnerby om vi moderater får bestämma lite mer.
Det är härligt med valtal, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar