torsdag 6 maj 2010

Min banner (ovan) retar en och annan...

Det retar tydligen några socialdemokrater i Vimmerby att jag lagt in en banner på min blogg (se ovan), där jag uppmanar läsarna/väljarna att kryssa mig på den moderata valsedeln i kommunfullmäktigevalet.
De gillar inte att jag driver personvalskampanj.
De gillar inte personalskampanj över huvudtaget.

Det gör man inte inom delar av socialdemokratin utan det ska vara en rödgrön smet och röra som man inte kan urskilja någon person ur och kräva ansvar eller svar av.
PARTIET styr enligt gammal modell uppenbarligen.
Dock - några lokala socialdemokrater slänger sig ut i det okända med titlar, typ: Jan Henriksson som undertecknar sina insändare med "kommunalrådskandidat" och Annika Högberg som skriver under med "riksdagskandidat". Jovisst, det är ett sätt att be om förtroende för sin person och det är bra. Då vet vi vad både Jan och Annika vill.
Men har de Partiets välsignelse eftersom kritikerna finns just inom det egna partiet? I Högbergs fall faktiskt inom den egna familjen. Räcker det inte med att man tar en s-valsedel och röstar och så sätter Partiet till den man anser ska vara där...?

Moderaterna uppmuntrar till personval. Man anser att väljarna ska välja också på valsedeln. Valmöjligheter. Alltid valmöjligheter i det fria samhället. Alltid valmöjligheter för individen i ett moderat samhälle.
I det ofria samhället, brunt eller rött (nu menar jag inte ett socialdemokratiskt samhälle eftersom det numera är rödgrönt, så du kan hejda dig vid tangentbordet, Peter Högberg); alltid suddig, luddig och tjock ogenomtränglig röra i den militanta, planekonomiska staten vare sig den är brun eller röd, där ingen blir vald utan bara utpekad av nån politrucköverste som själv väljer vem som ska sitta här eller där.
Nej, som väl är finns ingen majoritet i Sverige för sådana partier, för sådana samhällen, utan vi kan istället låta väljarna välja både de personer och de partier de vill ska representera dom.
Nu vill ju vissa inom (s) att man bara ska kunna välja parti, inte person, men som väl är styr de inte över just detta...
Just nu.

Nej, personval är bra.
Jag ber om förtroende för min person med en moderat grundvärdering.
Jag kommer att göra ett gediget och engagerat arbete, stå för vad jag säger och gör, och vara tillgänglig för kritik.
Om jag gör fel, vilket jag kommer att göra då och då ska jag rätta till. Jag tror viljan att "rätta till" är viktigare än att inte göra fel. Misstag gör alla, men alla försöker inte rätta till dom. Tyvärr.
Som politiker ska jag vara extra noga med att medge när det blivit fel, och extra noga med att åtminstone försöka rätta mina egna eventuella felbeslut.
Som säljare och marknadsförare är jag van att be om en order till mitt företag.
Som journalist är jag van att fråga, van att vara nyfiken.
Som marknadsförare är jag van att göra reklam.
Som politiker kommer jag givetvis att göra reklam för min person och be om väljarnas röst.
Jag törs göra ett personval och jag kommer att ta till mig av resultatet.
Jag lever inte under en jantelag. Jag VILL att folk ska veta vad jag personligen vill som lokal politiker och att jag är valbar som en person, inte som en liten bit i ett parti. Det är inte ett parti som skapar mig, det är jag och alla andra i nya moderaterna som skapar och utgör nya moderaterna. Skillnad socialdemokrater, eller hur?
När ett parti skapar personer a la (s) eller personer skapar ett parti a la (m). Därav följer också skillnad i syn på personval.
Jag törs marknadsföra mig själv, och lita på att jag också törs marknadsföra och driva Vimmerby framåt!
Sprid gärna min bloggadress, http://www.glennfalk.se/ så hjälper du mig och moderaterna till en bättre position i Vimmerbys kommunfullmäktige.
Jag vågar säga och tro att du då också hjälper Vimmerby till en bättre framtid.

5 kommentarer:

  1. Ursäkta vad syftar du på?

    SvaraRadera
  2. Hej Peter, jag har noterat att du på din blogg gärna hyllar kollektivet och i det sammanhanget uttryckt ogillande om personval, kan dock inte direkt nu hitta de citaten på just din ganska svårnavigerade blogg, men hittade ett annat hos din partikamrat Lis Andersson, som svarade Magnus Gustafsson följande:

    "…egentligen är jag emot personval, jag försökte bara raljera lite över dina borgerliga bloggarkolleger som skriker kryssa mig, mig, mig… men det gick visst inte hem."

    Nu är kanske "kollegor" som hon skriver inte rätt eftersom det bara är jag och att jag "skriker" är inte heller rätt utan jag har det i en banner på denna blogg.
    Och du Peter, är du av annan uppfattning så ber jag om ursäkt, bra att du i så fall är för synlighet av politiker och deras person.

    SvaraRadera
  3. Ja jag är kritisk till personval men nu finns det och jag har inga synpunkter på att du har en banner tvärtom. Redan förra valet körde jag personvalskampanj. Min kritik ligger i två saker. ! att man kan lockas att ta in personer för att jaga kryss utan att ta hänsyn till dem efter valet. Det finns risker för att det kan ge mer på personen än på politiken. Vi har märkt det en del med allt grävande i garderober istället för att syna politiken. En fördel är om vi kan locka fler att intressera sig för valet och gå och rösta. Så i stort är min kritik att det tar kan ta fokusen på politiken som vi partier går till val på och istället bli ett gluttande i garderober...

    SvaraRadera
  4. Kan till viss del förstå dina synpunkter Peter, men å andra sidan är alla offentliga personers garderober också offentliga. Det upplever många yrkesmänniskor också, inte bara politiker. Men jag tror inte vanligt folk bryr sig så mycket om garderoben i längden, mer om det förtroende man känner för personen ifråga. I riksdagsvalet tror jag kandidasterna är mer okända och då blir det partiröstning. Lokala val blir mer personröstning än partiröstning i jämförelse, och nånstans tycker jag det är bra, om man som väljare känner att det finns bra saker i flera partier och har svårt att välja. Personröstning tycker jag också ger mer tyngd i ansvaret inför sina väljare.
    Nånstans tror jag mycket av den ideologiska röstningen försvinner i kommunröstningen, det blir mer "praktisk politik" som avgör.

    SvaraRadera
  5. Micael…

    …du är rädd om ditt varumärke och jag om mitt.
    Jag såg i din blogg att du offentligt kallar mig vid mitt flicknamn.
    Det är Glennfalk jag heter och det är Glennfalk jag kommer att fortsätta heta och sen får jag väl försöka överleva att en och annan tror att jag är moderat. 
    Jag tror inte du behöver vara det minsta orolig för att väljarna ska förväxla oss… det finns nog ingen som inte ser skillnad på mig, en blond röd kvinnlig socialdemokrat och dig, en mörkblå manlig moderat.
    Jag har nu varit politiskt aktiv i fyra år, dels som ledamot i kommunfullmäktige och dels som 2:e vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden med det namn som jag har haft i över 20 år, nämligen Lis Glennfalk.

    SvaraRadera