tisdag 25 maj 2010

Sammanslagning Vimmerby-Hultsfred?

Vimmerby kommun är idag inte intresserad av att slås samman med Hultsfred, säger kommunalrådet Per-Åke Svensson (c) idag i VT med anledning av Lennart Beijers (v), Hultsfreds utspel i Vimmerby Tidning i lördags.
I dagsläget instämmer jag i Per-Åke Svenssons bedömning och jag tror att det är åtminstone hela Alliansens uppfattning i Vimmerby kommun.
Jag vill dock skicka med detta brev till Lennart Beijer:
"Lennart, jag tycker ditt initiativ är bra. Bra också om du fortsätter driva frågan. Vi behöver ett nytt "tänk" både i Vimmerby och Hultsfred på många områden. Nu är förstås tankarna om en sammanslagning inte särskilt ny, den dyker upp när vi har problem med ekonomin på var sitt håll.
Reflexmässigt ser jag inget konstigt alls i ditt förslag, utan resonemanget är logiskt; ju större vi är, ju fler delar på kostnaderna. Du sätter också fingret på det som är viktigt; befolkningsminskningen har minskat resurserna till välfärdstjänsterna i våra kommuner.
Det finns några aber:
1) Den geografiska strukturen. Västervik har långt mellan Edsbruk och Blankaholm. Vi skulle få långt mellan Virserum och Gullringen. Långa avstånd är sällan bra i en bygd med urusla kommunikationer.
2) En del som är riskabel: om vi får en ny regionindelning kan den faktiskt gå i kommungränsen mellan Vimmerby och Hultsfred. Vimmerby kan gå till Östergötland och Hultsfred till Kalmar-Blekinge-Kronoberg. En sammanslagning med Hultsfred, som skulle innebära att Vimmerby kittades fast till Kalmar, är fullständigt otänkbart för mig. Kalmar län har inte inneburit någon utveckling alls för Vimmerby kommun.
3) Våra respektive starka varumärken. Hultsfred har ett starkt varumärke genom festivalen, Vimmerby genom Astrid Lindgren och ALV. Vi borde ha förutsättningar att båda utvecklas positivt utan en sammanslagning.

Inte desto mindre är det bra att du driver frågan om sammanslagning. Det ger oss perspektiv och öppnar upp för breda samarbeten. Kanske det leder till en sammanslagning i framtiden? Viktigast är dock att politikermakten hålls så nära invånarna som möjligt och därför förespråkar jag politiska, lokala nämnder men gemensamma administratörer.
Avstånden avskräcker som jag sa. Den nya kommunen får tre tätorter i Vimmerby-Hultsfrted-Virserum vilket kan skapa slitningar. Tyvärr har inte Hultsfred gett Virserum tillräckligt för samhörigheten vilket jag tror mer beror på de rödgröna i Hultsfred, än på Virserumsborna själva.
Så i dagsläget är det samarbete som står överst på agendan. Ett samarbete som utgår från att vi ska ha tre vinnare: Hultsfred-Vimmerby-kommunivånaren.
Låt oss börja med ett samarbete i gemensamma frågor.
Och i och med det håller vi diskussionen levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar