söndag 16 maj 2010

Frågor och svar en vanlig lördag

Igår var det Upptäckardag i Vimmerby och vädret gjorde att det var mycket folk i rörelse.
Själv fick jag tillfälle att prata politik där man dök upp på olika platser.
Folk kommer fram, är intresserade och vill veta vad man tycker i olika frågor.
Här några frågor som dök upp i olika resonemang:
- Varför kan man inte få stopp på det växande antal tjänster i kommunen?
Jag svarade kort: Jovisst kan man det.
Varpå någon sa: Varför gör man det inte då?
Varpå jag svarade: Jag vet inte, kanske har man en övertro på att kommunen självt är den bäste utgöraren och att det är endast till kommunen den allra bäste utföraren söker sig. Jag vet uppriktigt sagt inte varför alla välfärdstjänster enbart ska skötas av kommunalt anställda. Många skulle lika gärna kunna vara anställda i privata företag.
- Vad lagar man först om man har dåligt med pengar i ett hushåll, taket eller trädgården? frågade en man.
Jag svarade: "Taket är för mig viktigare än trädgården".
Varpå han säger: ”Varför lägger man då pengar att bygga om i Källängsparken när kommunen har 14 miljoner kronor i förlust?
Varpå jag säger: ” Ja, det kan man fråga sig. Kanske för att man inte riktigt förstår hur pengar sparas, prioriteras och sköts? Eller för att man prioriterar annorlunda.
Han säger: ”Pengarna ska väl gå till vård, skola och omsorg först och främst, eller hur?”
Varpå jag säger: Kanske det inte är så enkelt i varje enskilt fall, men principiellt har du rätt. Man kan inte låta taket läcka och låna pengar till att plantera i sin trädgård. Det är fel tänk.
En tredje man pratade om kommunalrådsposten, varpå jag hänvisade honom till den här bloggen och mitt inlägg igår.
Han sa: ”Bra att du rör om lite”.
Varpå jag svarade: ”Jag är inte med i första hand för att röra om även om det kan bli en effekt av engagemanget, och att alla grytor verkligen behöver röras i. Jag engagerar mig för att jag vill att Vimmerby ska få en positiv framtid, ekonomiskt och tillväxtmässigt. Jag vill jobba för det. För att det ska bli verklighet behövs det många starka och positiva krafter. Dessutom tycker jag politik är roligt.”
Roligt är det också att så många vill prata politik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar