tisdag 11 maj 2010

Jag blir så trött på undanflykterna...

Företagsrankingen presenterades på Näs idag.
233 plats hamnade Vimmerby på.
Svensk Näringsliv gjorde allt för att hitta optimismen i siffrorna. "Det har ju planat ut" sa hon ungefär. Ja från 225 till 233 plats av 290 möjliga. Även ett flygplan planar ut när man närmar sig marken. Väl nere går det inte att komma längre men man kan ju alltid säga "Positivt att vi inte störtade" eller som en del kommunpolitiker gör, ifrågasätta hur många företag som egentligen är med och svarar...
Man blir så trött på detta.
För ända in i glödheta! Vakna upp! Det är inte bra! Det är skit! Vi som bor i stan vill inte vara där! Dom som satt oss där nere i botten ska inte längre ha vårt öra.

Vimmerby ligger i botten i de flesta undersökningar och det är tyvärr varken en blockfråga eller partifråga. Det är en ledarfråga och centern misslyckades katastrofalt med att tillsätta rätt ledare efter Leif Larsson - nu är Per-Åke där och han verkar ta till sig och jobba framåt och det är hoppingivande. Han är också ny och har gjort en bra start efter vad jag hört.
För mig är PerÅke ok så länge som han inte går in och försvarar det sätt kommunstyrelsen jobbat på tidigare. Gör han det är han inte längre en förnyare, utan bara en följare till ett gammalmodigt och utrangerat politiskt manér.
Bra är att han så smått börjat medge, också officiellt i tidningen, att det är skräp i kommunen!
Fortsätter han så kan han rädda något av de mandat centern annars kommer att tappa.

Jag är så trött på att höra alla dessa undanflykter, som bara skapar ett ältande och ett försvar - vi måste våga säga"Ja, det här har vi inte gjort bra. Nu ska vi kavla upp ärmarna och ta tag i det här på ett bra sätt och på rätt sätt!".
Kommunstyrelsen, med Centerstig i spetsen men också med Petersson (m), Brunegård(kd) och Henriksson (s) har inte skött det här bra. Tomas Petersson (m) har medgett detta, vilket är en styrka, och varit aktiv när vi nu formulerat en nytt, moderat valmanifest, de mest omfattande vi gjort i kommunen. Att förneka sin delaktighet i det som varit vinner man inte förtroende på. Henrikssons (s) insändare i dag i VT är på gränsen, men jag förstår också varför han skriver den. Det är ju valår. Men han kunde också lagt till en sista fråga "Varför har jag som socialdemokratiskt ledamot i kommunmstyrelsen inte försökt förändrat beslutskulturen, gjort allt mer transparent, tagit mer debatter utan varit stödtrupp, fört mer dialog, reserverat mig mer?" Det hade varit ärligt och bra. Nej, Henriksson är inte den ledare Vimmerby behöver heller.
Jag är inte säker på att jag själv heller är den ledare Vimmerby behöver. Det nya kommunalrådet ska utses i valet och behöver ett enormt stöd, inte bara av sitt parti, sitt block, utan också av väljarna.
Att väljas av sitt parti, utan att ha väljarna bakom sig, är inte det ultimata. Bäst är kanske att väljas av ett helt block, att Alliansen utser kommunalrådet vid en valvinst, oavsett hur många mandat ett visst parti har fått. Ett kommunalråd måste också besitta personliga egenskaper och de har oftast ingen partifärg. Tyvärr har mandatet gått till centern som största alliansparti, kanske man skulle tittat över namn i hela Alliansen när Leif Larssons efterträdare skulle utses.

Vad gick så in i bomben fel?
Man fokuserade i 18 månader på ALV-afffären - nästan maniskt från Centerstigs sida att han glömde värdera bolaget! - och glömde allt annat också. Inte minst tjänstemännen och kulturen i stadshuset. Och alla andra frågor. Som industrimarken på Krönsmon för at nämna en. Som IT-debaklet för att nämna en annan.
I moderaterna finns inte den kulturen längre. Tror inte inom kd heller. Inom centern finns det hopp om att framförallt Per-Åke och Ingela är med och skapar en annan kultur än den man haft de senaste fyra åren.
Till att börja med stavas den Allians. Något som centern först nu börjat stava till genom att utse Per-Åke och Ingela till att ta initiativ för en Alliansbildning lokalt. Vi väntar...
Men den stavas också samarbete med de rödgröna, med facken, organisationerna föreningslivet, intresseorganisationer i de mindre tätorterna - ett samlat Vimmerby bakom den majoritet väljarna väljer.

Jag hoppas på många nya bra namn i kommande fullmäktige.
Jag vill samarbeta i politiken med flera av dom nya: vi har flera i moderaterna som Magnus Gustafsson, Ylva Sandström, Morgan Esping, Håkan Karlsson för att nämna några. Men här finns också Göran Gustafsson i kd och Ingela Nachtwei-Nilsson i centern men också Helene Nilsson hos socialdemokraterna som jag känner som en klok och lyssnande kvinna.

Vimmerbys väl och ve är viktigast. För mig gäller praktiskt politik.
Jag kommer att kämpa med mina moderata värderingar som grund.
Jag är säker på att de kommer att vara en tillgång när vi ska samarbeta för en positiv framtid för Vimmerby kommun. Till att börja med ta bort allt underskott i budgeten som bara skapar problem. Släng osthyveln och ta fram de stora redskapen.
Undanflykternas tid är förbi, självrannsakningen ska skapa den nödvändiga ödmjukheten för att skapa en positiv spiral uppåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar