tisdag 11 maj 2010

En försäkring är en försäkring, inget bidrag

Min lokala Vimmerby-debatt om sjukförsäkringen fortsätter här.
(För dig som vill se alla 15 kommentarer sedan förra gången kan leta under rubriken ”Putsa till sjukförsäkringssystemet ännu mer...” bland inläggen i maj i spalten till höger.)

Phuu...denna debatt/fråga är omfattande och har nog lockat mest kommentarer på hela bloggen. (Själv skrev jag ett långt inlägg nyss och då havererade datorn bara plötsligt.) Ska försöka börja om här.

Här är mina samlade svar på det som sagts efter förra svaret:
1) 70% tillbaka till arbete innebär inte 70% heltid, utan givetvis också deltid.

2) Tre månader utan inkomst. Det är oacceptabelt. Jag tycker inte att man ska få socialbidrag under tiden man utreder hur arbetsförmögen man är.

3) Försäkringsfrågan. Arbetslöshetsförsäkringen är en omställningsförsäkring, man parkeras på en korttidsparkering för att alla snabbt ska kunna hjälpa till med nytt jobb. Att ersättningen är lägre än lön är ett av incitamenten för att alla ska göra sitt yttersta för att nytt jobb ska hittas. Sjukförsäkringen är en försäkring för att man ska ha full ersättning när man blivit sjuk. Det är inget bidrag. Jag anser att den är att jämställa med en hemförsäkring; du är "fullvärdesförsäkrad" och då ska du också ha det du betalat skatt för; din ersättning. Sjukförsäkringen anser jag är fundamental i en välfärdsstat.
När sjukdom inträffar ska man ha det man betalat till; vård av sjukvården, rätt och bra bemötande av statens tjänstemän och också uppmärksamhet så att alla drar åt samma håll, mot läkning. Rehabiliteringen är i första rummet.
När sådan inletts och startats upp, ska man återkoppla och se om det finns en arbetsförmåga, sannolikt delvis. Under tiden det prövas ska man ha kvar sin sjukförsäkring. Finner man att det finns ex. 30% arbetsförmåga ska man sjukskrivas till 70%, resterande 30% ska man ha a-kassa och då kommer man på denna korttidsparkering som det ska gå snabbt på. Det ska också vara ett jobb, ingen terapi. Terapi är inte jobb, utan får man terapi ska man ha 100% sjukersättning. Ingenstans ska det uppstå en parkeringsplats som heter ”ingemansland” och där socialen finns. Dom har andra uppgifter. Socialen är den yttersta tjänsten i välfärdsstaten, den är enligt min mening till för att skapa en lägstanivå som någon kan leva och existera under, den är skyddsnätet. Också till socialen har vi betalat skatt, också den ska fungera, men fyller en uppgift för en annan livssituation.
För att man är sjuk ska man inte hamna i ett skyddsnät som är till för en annan situationen i livet. En försäkring är en försäkring, inget annat. Försäkringen är dessutom pengar som betalats till staten, socialen är kommunala omsorgspengar. Det är äpplen och päron.
Om man finner att den sjuke inte kan rehabiliteras ska sjukpension diskuteras. Tror handläggaren av någon anledning inte på läkare 1:s bedömning ska läkare 2 och kanske 3 också konsulteras. Inte konstigare än att vi kan kalla inte olika skadereglerare när hemförsäkringen ska utlösas.
Tvistar man är det 100% sjukskrivning. Jag tycker också attg hemförsäkringen ska betalas ut vid en tvist – och rättas i efterhand. Det kan ju annars bli så att en familj står hemlös på grund av att försäkringsbolaget har annan uppfattning. Men i det fallet står försäkringsbolaget för ersättning (hotell, kläder och annat) när huset brunnit.
Ni kanske tycker att jämförelsen är krass, men faktum är att en försäkring är just en försäkring. De kan man aldrig komma runt.
Finner man att sjukpension är det rätta ska sjukpensionering göras. Här kan man i terapeutiskt syfte låta sjukpensionären vara på sitt jobb, utan krav på prestation eller tidsmängd utan av humana skäl, och ändå ha sin ersättning. Men även vid sjukpension bör rehabkedjan innehålla en kontakt med arbetsmarknad, på vägen kan man finna en arbetsmöjlighet med inkomst. Men observera, inga ersättningar dras bort förrän detta hittats i så fall.
Min grundsyn är den att ingen vill vara sjuk, ingen vill bli sjukpensionär. Den som är sjukpensionär vill komma tillbaka men kan inte. Den grundsynen måste gälla tills motsatsen bevisats. Samma gäller en sjuk. Att vi sedan fann en eskalering av ”utbrända” som kanske mer var ”vidbrända” i livet före 2006 innebär bara en slutsats av att vi måste hantera sjukförsäkringen på annat sätt. Det är det Alliansen gjort nu. Det i sig innebär inte att allt blivit rätt. Det som jag tycker är fel, tycker många moderater också är fel. Det argumenterar vi för ska ändras.
Allmänt kan jag säga att man måste som tjänsteman och politiker ha inlevelseförmåga, att kunna leva sig in i en situation. Jag har inte svårt att leva mig in i att bli sjuk och hamna i ingemansland. Jag skulle själv inte acceptera det, och därför argumenterar jag i frågan och försöker påverka beslutsfattare på andra nivåer. Men jag stöder sjukreformen som sådan, dess idéer om rehabkedja, uppmärksamhet, fokus på återkomst till arbetet. Det betyder inte tvång; att tvinga en människa med gipsad arm att stå i restaurangdisken och diska med en arm. Utgångspunkten är att man gör något gott för den sjuke, som kan bidra till läkningsprocess och trygghet. Inte till stress och oro.
Sedan finns det psykisk ohälsa som inte går att dela upp i deltider. Ofta innebär sådan ohälsa en hundraprocentig sjukskrivning. Man är ju inte frisk mellan sju och tio på morgonen liksom, och sjuk resten av dagen.
Det finns åtskilliga fall där många är glada över uppmärksamheten man får nu, och att de kunnat komma tillbaka till arbete till viss del. Den stora sjukskrivningsmassan på 550.000 var tyvärr inte homogen, om jag får uttrycka mig så. Här fanns sjukskrivna som till viss del kunde arbeta men ingen gav dem uppmärksamhet.
Jag känner fall där man inte fick en kontaktperson på sjukkassan på 8 år. Det är inte humant. Men många är i kläm just nu, och därför deltar jag i debatten med mina åsikter för att man ska rätta till misstagen. Det man först måste göra är att se till att sjukförsäkringen omfattar utredningsperioden, den är inte socialens område.

9 kommentarer:

  1. När jag läser din vision är den nästan densamma som min...

    Synd bara att det inte är den politiken dina allianskollegor har genomfört. (Kanske skall du läsa på vad den nya lagen säger?)

    Om ni är många moderater som tycker som du tycker jag att ni skall kräva Gunnar Axéns och kanske även Cristina Husmark Pehrssons avgång. Då först kanske moderaterna kan återfå förtroendet för sjukförsäkringen. Värre skött ärende finns inte (åtminstone inte i relation till hur viktig frågan är för många människor) men konsekvenserna mörkas eller bortförklaras hela tiden från ledningshåll.

    Avslutar med ett par länkar som tydligt visar att nya sjukreglerna inte "hjälper" de sjuka:
    http://svt.se/2.22620/1.1997272/sjukforsakringsregler_leder_till_fler_uppsagningar

    Nedan länk tror jag är ungefär vad du efterfrågade i förra inlägget:
    http://www.dn.se/debatt/regeringen-har-felbedomt-de-utforsakrades-vardbehov-1.1053647

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för din utläggning om att sjukförsäkringen är en försäkring - kan du inte få detta publicerat i några tidningar också?

    Sen det du skrev "70% tillbaka till arbete innebär inte 70% heltid, utan givetvis också deltid". Det var jag som skrev om det i förra inlägget. Jag menar så här, jag var redan frisk till 50% när de nya reglerna infördes. När jag sedan blir utförsäkrad och inte kan jobba mer så kommer jag i statistiken att hamna bland de som blivit "friska" till ytterligare 50%. Men det är inte sant, jag är exakt lika sjuk men får lov att leva på min man då jag är utkastad ur alla försäkringar... :-(
    Funderar också på detta ur ett jämställdhetsperspektiv - är det så ni vill ha samhället - att om man blir sjuk får man lov att bli antingen "hemmafru" om man har en man att leva på eller så får man bli socialbidragstagare. Knäckande för självkänslan är det oavsett....

    SvaraRadera
  3. Hej Trötter, nej det är inte så vi vill ha det men politik är politik (läs påverkan). Vi är många i moderaterna, men också i Alliansen som granskar sjukförsäkringen från olika håll. Min blogg publiceras också centralt på moderaternas hemsida och jag tillhör de tio som bloggar mest i landet just nu så jag tror ändå att en och annan läser, även om jag inte har en direktlinje till beslutsrummen. Men för den skull ska man inte backa, utan fortsätta hävda det man tycker är rätt.
    Det du skriver om statistiken köper jag, det blir fel i sådana fall. Det är också fel att du ska leva på din man, skyddsnäten ska fungera i respektive fall och man ska inte hamna mellan stolar. Men om du var frisk till 50% kan du väl jobba till 50%? Om du är "utförsäkrad" ska du bli omförsäkrad om du är 50% sjuk. Det är just väntetiden 3 månaders tid som är fel, du ska vara sjukskriven tills du omförsäkras eller friskskrivs.
    Och nej, vi vill inte ha samhället så att en man ska leva på sin kvinna, eller en kvinna ska leva på sin man. Inte heller att ungdomat ska leva på sina föräldrar. Och även om ni känner er besvikna över Alliansens arbete i sjukförsäkringsfrågan, så är min övertygelse den att man gjort ett mycket bra arbete på många områden som just innebär att alla ska ha jobb och inte leva i ett utanförskap. Dock, sjukförsäkringsreformens olika alvarliga defekter har skapat just utanförskap i flera fall och jag kommer att vidhålla att detta snabbt måste förändras. Och observera, jag är fortfarande moderat och min åsikt är fortfarande moderat ur mitt perspektiv. Det pågår hela tiden förbättringsarbete.

    SvaraRadera
  4. "Om du är "utförsäkrad" ska du bli omförsäkrad om du är 50% sjuk".

    Jag jobbar 50% och har gjort det sedan innan de nya reglerna kom. Kämpar varje dag för att orka, har inte längre nåt privatliv. 25% skulle jag kanske orka bättre men hur ska jag klara mig på den inkomsten.

    Önskar också att det var så enkelt att man blir omförsäkrad men det är det inte - då ska man ha cancer eller liknande. Har inte hört om en enda person som blivit omförsäkrad av oss som inte har den typen av sjukdom. Det är skillnad på diagnos och diagnos nuförtiden

    Problemet är att jag har en sån där mystisk sjukdom som heter CFS/ME (kallas på svenska Kroniskt trötthetssyndrom vilket är missvisande då den är oerhört handikappande och är en kronisk neurosomatisk sjukdom).

    Känner mig väldigt uppgiven nu. Har jobbat i över 25 år - vad får jag för min skatt?

    SvaraRadera
  5. Hej igen. Jag tycker jag har redovisat min ståndpunkt ganska klart och den gäller tills jag får andra inspel, som kan ändra den. Husmark-Persson kommer till Kalmar i dagarna för att träffa moderater, tyvärr kan jag inte komma loss för att träffa henne. Är som bekant fritidspolitiker och har mycket jobb också att stå i. Men som sagt, min ståndpunkt torde stå klar, jag ska försöka sätta mig in i frågan så mycket jag kan och också påverka åt det håll som jag beskrivit i mina inlägg. Därmed slutdebatterat just nu för min del, men ni andra får gärna fortsätta i bloggen.

    SvaraRadera
  6. Jag la in synpunkter och tankar på den "förra sidan" då jag inte hittade den här.
    Gå gärna in och ta del av det och kommentera sedan här.
    Jag är snart 61 år och född före dataåldern. Kämpar på med det här så gott det går, efter bästa förmåga. :)/ Ann

    SvaraRadera
  7. Politik är viktig och den i allra högsta grad påverka människor både positivt och negativt. Det är med andra ord ingen lekstuga. Den allians moderat styrd sjukförsäkringen har tillåtet och tillåter att många faller mellan stolarna. Alldeles för många har inte kunnat leva med de förändringar som på så kort tid har genomfört de har känt sig tvungen att välja bort denna liv och vi har blivit fattigare som folk. Jag kan ändå fast jag läser dina inlägg och letar efter kloka svar, kan inte fatta att ni fortsätta med denna inhuman politik!
    Tekla

    SvaraRadera
  8. Då får vi väl tacka för att du tog dig tid att läsa och kommentera våra inlägg.
    Hör gärna av dig igen om det är information du efterlyser. Jag och många med mig har samlat på oss en hel del av det som har debatterats på alla olika håll under två års tid så vi kan bistå med det mesta i informationsväg. / Ann

    SvaraRadera
  9. Ska bara kort svara på de sista: jag har noterat alla länkar ni skickat och ska succesivt försöka sätta mig in i materialet. Det finns anledning att återkomma.
    Till Tekla vill jag säga: det är varken lekstuga eller diktatur, ensam kan ingen bestämma i politiken, det är påverkan som gäller och det finns en uppsjö olika åsikter om saker och ting. Jag står för mina och sammaträffar dom med moderaternas står jag för dem också. I de flesta fall gör de det, men inte i precis alla. Då återstår för mig att försöka påverka i partiet, precis som du gör här. Det är den demokrati vi lever i. Nu drar jag definitivt streck för denna gång.

    SvaraRadera