fredag 21 maj 2010

Ljuger du medvetet, Torenfält?

Något som förvånat mig när jag nu kommit till politiken sedan ett år tillbaka är alla lögner många politiker håller sig med. Någon skulle behöva uppfinna ett vaccin...
Här några exempel: Krister Torenfält (c) i Vimmerby vill att vi ska sälja Vimarskolan och Astrid Lindgrensskolan till privata intressen, han vill att vi ska lägga ned bygdeskolorna i Djursdala, Storebro och Tuna och han vill förbjuda företag typ Glada Grisar i Brantestad, av skälet att grisar inte ska vara glada.
Det är ungefär samma dignitet på lögnerna ovan, som Torenfält själv hade i Vimmerby Tidning idag där han påstod att jag tyckte det var bra att staten stängde skattekontoret i Vimmerby, ett skattekontors existens jag kämpade för rent praktiskt med åtskilliga telefonsamtal till beslutsfattare, medan Torenfält sysslade med annat.
Vidare att centern skulle vara det enda parti att inte vilja centralisera Försäkringskassan, Domstolsverket och Posten.
Torenfält tror också att jag kommer att glädja mig åt att Posten i Mariannelund ska läggas ned. Utan att förklarar varför jag skulle det. Jag unnar Mariannelundsborna sitt postkontor och hoppas att politikerna där slåss för dess existens. Har aldrig ens diskuterat detta postkontor, beläget utanför kommungränsen.
Jag tror ingen medborgare i hela Vimmerby kommun har misstagit sig på min lokalpatriotiska ambition genom alla år. Förutom Torenfält då, för det var väl ingen medveten lögn?

En sak, som jag tror Torenfält och andra lokala politiker i Vimmerby kan ha misstagit sig på, är att Vimmerbyföretagarna skulle suttit overksamma under de gågna fyra åren.
Åtskilliga är de, bland annat jag, som aktivt skrivit brev och försökt påverka beslutsfattare i stat, region, län och kommun att agera i saker som hotat bygden. Åtskilliga är de som försökt använda sina stora nätverk och kontakter i näringsliv och politik till Vimmerbys fromma.
Hade vi samfällt inte varit så aktiva tror jag det politiska misslyckandet varit ännu större än vad det är.

6 kommentarer:

  1. Krister Torenfält21 maj 2010 kl. 20:51

    Hej Micael, jag bara citerade vad du sade när små kommuners samarbete diskuterades i Tuna. Då angav du som ett gott exempel skattekontorets flytt till Västervik. Hörde både hustrun och jag fel? Är borta en vecka varför fortsättning får följa senare.

    SvaraRadera
  2. Krister, med ledning av vad du skriver tror jag att jag vet vad du missuppfattat. Debatten i Tuna, den del som avsåg kommunernas samverkan, gällde k o m m u n a l a instanser, såsom byggnadskontor, skolkontor, miljökontor, tekniskt kontor etc. Där är både jag och moderaterna för att vi köper och säljer av varandra så att exempelvis Västervik får byggnadskontoret med alla anställda och vi i Vimmerby köper tjänster av dem per timme. Vi i Vimmerby kunde hysa tjänsterna på miljökontoret och erbjuda Västervik köpa timmar av oss. På så sätt skulle både Västervik och Vimmerby spara pengar. Kommunen minskar i befolkning, det är lika mycket folk anställda vare sig vi bygger lite eller mycket - här kan vi spara om vi håller kostnader rörliga. Inte någon gång diskuterades skattemyndigheten för inga staliga myndigheter var inblandade i diskussusionen. Stöd för resonemanget finns också i moderaternas valplattform. I vilket fall som helst är det skönt att det var en missuppfattning från din sida, för jag började verkligen undra vad det var frågan om... jag engagerade mig hårt för skattemyndighetens bevarande, också av skälet att jag höll på att tappa en viktigt kompetens i företaget som var medföljare till en anställd på skattemyndigheten. Så också mitt företag riskerade dräneras av flytten från Vimmerby. Tvärtom, anser jag att fler statliga jobb ska läggas på landsorten.

    SvaraRadera
  3. krister torenfält21 maj 2010 kl. 21:50

    Jag har ingen anledning att tvivla på vad du säger. Jag delar vad du skriver ovan. Förutom jag och hustrun är det flera som hörde dig ge skattekontorets flytt som exempel. Varför vet jag inte. Så bra då tycker vi ju lika. Jag lovar att jag aldrig skulle ljuga om något jag skriver i tidningen. Jag är ju vald i förtroende.

    SvaraRadera
  4. Just för att du refererade till din hustru, atty ni var två som hört det, trodde jag faktiskt att jag vimsat till det och nämnt skattekontoret av misstag. Men innan jag skrev mitmin kommentar ovan ringde jag några samtal till folk som satt i publiken, och de hade inte hört skattekontoret överhuvud taget. Och det stack ju verkligen ut - skattekontoret är ju som bekant ingen kommunal myndighet.
    Om så skulle vara fallet, att fel ord nämndes, är det ändå tunt och något suspekt att bygga en insändare mot en person på just detta, som borde kunnat förutses eftersom jag inte känner nån i hela kommunen som skulle bejaka att 30 statliga tjänstemannajobb försvann.

    SvaraRadera
  5. krister torenfält21 maj 2010 kl. 22:36

    Varför vi noterade uttalandet var förmodligen att hustrun drabbats av samma sak fast från Eksjö. Eftersom jag uppfattade precis vad jag sagt tycker jag att det var anmärkningsvärt i en offentlig debatt. Jag varken vill ljuga om eller tolka andras ord. Tack och slut

    SvaraRadera
  6. Vimmerbypolitikerna visade en oerhörd flathet, ett ointresse och en allmän svaghet vid beskedet om att de statliga kontoren för skattemyndigheten och försäkringskassan skulle läggas ner. Varför protestserade man inte på ett kraftfullt sätt. Det var ju ett landsbygdsfientligt beslut så det stänkte om det. Varför inte demonstrationer med plakat och buller. Men inför pappa staten kryper man. Sen ville ju riksdagsmän från Västervik och andra kommuner som fick jobben naturligtvis inte protestera. Det var småkommunerna Vimmerby och Hultsfred som skulle haft jobben och inte den större Västervik. Man spelade ut grannarna emot varandra. Vi vet att det blev kaos vid flytten och långa väntetider för försäkringstagarna. Alla partier fegade ut, eller inte brydde sig. Vad sa och gjorde Jan Henriksson? som jobbade på Fk. Inte ett skvatt. Lika tysta var M, Fp, Kd, V och värst av allt landsbygdspartiet Centern. Har aldrig varit så besviken på de lokala politikerna som i denna fråga. De här 50-talet jobb kommer aldrig tillbaka. Kommer man att jamsa med på samma sätt när Arbetsförmedlingen kanske ska läggas ner?

    SvaraRadera