fredag 7 maj 2010

Putsa till försäkringssystemet ännu mer!

Är precis nu rätt så arg.
Och Alliansen och vår minister Christina Husmark-Persson måste gå ännu hårdare in i Försäkringskassans "nya tänk" när det gäller sjukpensioner, sjukskrivningar, omförsäkringar.
Här ett fall:
2002 blev kvinnan sjukskriven för en lungsjukdom. Företaget betalade sjukersättning den första tiden helt enligt reglerna. Kvinnans sjukdom ledde till att hon fick transplantera nya lungor, och blev sjukpensionär. Nu är hon utförskrad och under utredning. Hon har stått utan ersättning någon månad redan och medan kvarnarna mal står hon utan ersättning i kanske 2-3 månader till. Hennes handläggare på Försäkringskassan säger att hon ska gå till sin arbetsgivare och begära sjuklön i 14 dagar, för då kan hon få en ny period sjukersättning istället...! Arbetsgivaren å sin sida ringer Försäkringskassan och säger att "hon är ju sjukpensionär, varför ska jag betala en gång till?". Varpå tjänstemannen säger:
- Du skulle sagt upp henne när hon blev sjukpensionär.
- Jag ska alltså skicka ett uppsägningsbrev till en som är sjuk, undrar arbetsgivaren. Blir man inte utskriven från jobbet automatiskt när man blir pensionär?
- Nej, du ska säga upp henne, du ska skicka ett uppsägningsbrev till den sjuke, blev svaret.

Jag stödjer Alliansen i allt vad gäller sjukförsäkringsreformen, men arbetet med att putsa hörnen och se till att tjänstemännen ser till det verkliga förhållandet - kvinnan har landets främsta läkarexperter som säger att hon inte kan jobba med 20% lungkapacitet.
Hon har jobbat hela livet och borde ha rätt till välfärdssystemets ersättningar, utan att en tjänsteman ska svinga henne runt i systemet som leder till tre månader utan ersättning och en förbannad arbetsgivare som ska tvingas säga upp en sjuk.
Jag har förståelse för att allt inte blir rätt när man ska ändra ett system där 550.000 personer placerats i ingemansland av socialdemokraterna, och bryta utanförskapet. Men Alliansen måste jobba ännu hårdare för att ta bort de felaktiga sakerna, bland annat får inte en handläggningstid och utredning innebära 3 månader utan ersättning. Det är orimligt.
Jag hoppas att Alliansen fortsätter arbetet och att landets tjänstemän, var de än befinner sig, måste använda sitt sunda förnuft när de möter verkligheten, även om en och annan skrivning i insatruktionerna är fyrkantigt hållen.

18 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att du och många andra i Alliansen tro att om sjukförsäkring snyggas till och tjänstemän gör sina jobb kommer allt ordna sig. Vakna upp många och åter många far riktig illa pga Alliansens politik. Det handlar inte bara om denna stackars kvinna du skriva om! Hon är inte undantagen hon representerar jätte många sjuka och skadad som har blivit utförsäkrad. Som har förlorat sina SGI som har hamnat hos socialen trots de är sjuka eller skadan och enligt expert läkare saknar arbetsförmåga. Jag vet för jag är en av många. Ni i Alliansen kommer att förlora kommande val pga ni har valt att inte se och höra många som har försökt att varna er.Som sagt ni valde att inte höra och ser hur er politik har drabbat sjuka och skadad. Husmark och Axen m.m. har dessutom vägrat att debattera om dessa orättvisa ändringar i sjukförsäkringar. Trots Reinfeldt säger att de öppna samtal är viktig i en demokrati.

    SvaraRadera
  2. Vi gick ifrån 550.000 sjukskrivna till under 100.000. 70 procent har slussats ut till arbete. Många var sjukskrivna och tog emot bidrag som helt enkelt inte skulle vara sjukskrivna. Endast Alliansen tordes ta tag i frågan, (s) lämnade den åt sidan. Att det vid en så stor omställning blir en del fel är inte konstigt,arbetet är ändå bra gjort. Men jag tycker inte man ska nöja sig med att konstatera att en del människor hamnar i kläm. Jag vill att man fortsätter arbetet så det blir så rätt som möjligt. Faktiskt tror jag folk ser problematiken.

    SvaraRadera
  3. Under Persson tid kring 2005 bestämdes att man skulle försöka få till en överenskommelse med alla riksdagspartier gällande sjukförsäkringar Under dessa 4 år har allians valt att först försämra sjukförsäkringar retroaktivt och sedan stoppa huvud i sanden. Nu och plötslig inför valet vill Husmark få till en överenskommelse bland all riksdagspartier. Var finns logik i detta??? Att sparka ut sjuka och skadad i arbetslösheten eller tvingas söka socialen är inte det samma som att skaffa arbete. Nej Micael Glennfalk du självklart kämpar för dig och moderaternas politiska existens och väljer att se positiv på en enda stor experiment som ni har genomfört mot de sjuka och skadad. Ni har skapat stora klyftor mellan medborgare och är nöjd.
    Tekla

    SvaraRadera
  4. Nu måste vi bena upp detta:
    - Om Alliansen inför en rehabiliteringskedja med fasta tidpunkter för avstämning av arbetsförmågan, hur kan det vara en försämring? Motsatsen är inget alternativ, varken för stat eller den sjuke.
    - Om Alliansen vill att sjukförsäkringen ska pröva om den sjuke är arbetsför i någon del, på något slags jobb, hur kan detta vara att försämra?
    Allt är till för att fler ska kunna gå till ett jobb på morronen, antingen i 10% tjänst eller 30% eller 70%. Är det fel att arbetspröva? Är det fel att kontrollera om den sjuke är 100% sjuk eller bara 75% sjuk?
    Det är ett syhstemskiufte och jag menar att det är bra både för den sjuke och för landet.
    Däremot måste man sätta tillit till läkarkåren, och man måste se till att täppa inkomstbortfallet under tiden man utreder alternativt omförsäkrar eller sjukpensionerar. Det är tidsrymden, stilleståndet i ingemansland, som är min kritik.
    Absolut inte det andra. Det handlar inte alls om varken min eller moderaternas politiska existens.
    Vilka klyftor har skapats? Vill inte medborgarna i gemen att vi ska kontrollera ett uttag av en försäkring? Om du försäkrar ett boende eller nåt annat, kontrollerar inte försäkringsbolaget att skadan finns och dess beskaffenhet? I vårt föräkringssystem finns också en stark human kraft; alla vill tillbaka till jobbet, alla vill rehabiliteras. Alliansen har inte skapat klyftor, man har minskat utanförskapet för 70% av de som 2006 var i 100% sjukförsäkring eller sjukpension.

    SvaraRadera
  5. "Vi gick ifrån 550.000 sjukskrivna till under 100.000. 70 procent har slussats ut till arbete."

    Tror ni moderater verkligen att alla dessa 70% har slussats ut "till arbete" och är friska?

    Nej 70% har kastats ut till en osäker framtid. Vad som är ytterligare ett problem med er önskan om att alla skall jobba "efter förmåga" är att t ex arbetsmarknadspolitiska program med aktivitetsstöd, eller studier med studiemedel inte kan ges på deltid med sjukpenning på den övriga "sjuka" deltiden. Detta gick med sjukersättning, men den tidsbegränsade sjukersättningen är ju som bekant borttagen i ett nafs (och trots CHPs ständiga malande om att sjukersättning var saklig grund för uppsägning så gällde inte detta för den tidsbegränsade sjukersättningen, vilket ditt eget exempel här ovan visar tydligt).

    Innan utförsäkringen distanspluggade jag 50%. Det var för mig jätteviktigt att kunna göra något "vettigt" under den tid jag orkade. Jag klarade detta tack vare den flexibilitet som distansstudier innebär och att jag kunde göra det hemifrån, men det innebär långt ifrån att jag skulle klara någon typ av arbete på 50%, knappast ens 25%. Nu efter ALI ger reglerna mig inte rätt att studera längre och jag kan inte heller delta i något program på AF på deltid. För mig som aldrig kommer att klara att komma upp i mer än max 50% arbete är detta som att välja mellan pest eller kolera. Fullständig passivitet eller 100% "friskförklarad" med resultatet att min framtida heltids-SGI kommer baseras på den deltid jag KANSKE kommer att orka med ett tag.

    Nej, för mig och många andra sjuka är den nya sjukförsäkringen en katastrof som kraftigt försämrat min hälsa så att jag nu har ytterst korta stunder av "mental närvaro" i verkligheten p g a den stress framtidsoron fört med sig. Sjukförsäkringen behöver inte "rättas till", den behöver göras om i nästan samtliga delar!

    SvaraRadera
  6. Nu är det ju så att 70% INTE "kastats ut till en osäker framtid". Debatten vinner inget på överdrifter. Jag kan dock förstå frustration, intill ursinne, över orättvisor som uppstår.
    Till Dittodattan:
    Det du berör är viktiga delar. Jag berörde själv i huvudinlägget en del som jag inte är nöjd med. Jag köper också det du skriver om att "antingen 100 % friskförklarad eller fullständig passivitet". Det är inte rätt. Det finns delar i det här som jag inte tycker är bra. Jag har beskrivit det i flera inlägg. Men säg de beslut eller reformer som slår 100% rätt? Jag medger att människor kommer i kläm i det nya systemet men åtskilligt fler var i kläm i det gemla systemet, åtskilligt fler var utanför. Jag tycker inte alls det är bra att nya sjukförsäkringen kraftigt försämrar din hälsa, självklart inte. Det är inte syftet och är resultatet sådant måste vi se hur vi kan göra det bättre. Att gå tillbaka till det gamla är dock uteslutet; det kostade mycket lidande och utanförskap och målet måste vara att minska detta. Också i den nya sjukförsäkringen, som i flera delar inte är bra. Ännu.

    SvaraRadera
  7. Kan konstatera att både handläggarna på FK och AF har i en utfrågning svarat, om hur de ser på alla dess som blivit utförsäkrade därför att deras sjuktid har passerat dessa nya tidsramar, att de anser så många som 65% av dessa vara för sjuka för att klara någon form av arbete och behöver istället en grundlig medicinsk rehabilitering. 65% av dessa 450000 blir 292500 st sjuka personer som har hamnat i ingenmansland och omedelbart behöver all den medicinska hjälp de behöver istället för att användas som experiment för att påvisa att sjuktalet har minskat.
    Man kan inte tro att detta handlar om Sverige år 2010.

    SvaraRadera
  8. BIDRAG säger moderaterna. Försäkringar säger jag och många andra. Tyvärr tack vara moderaternas utförsäkringar har flera sjuka tvingas nu att söka stöd hos socialen. Detta betyder att flera överleva i sverige idag via bidrag tack vara moderaternas syn på sjuka.
    Visst fanns de en hel del fel i det gamla system men ingen sjuk eller skadad utan arbetsförmåga enligt expertläkare blev tvungen att söka bidrag hos socialen. Till och med Husmark har uppmanat utförsäkrad som hamnat mellan stolar att söka socialen.
    Ett annat jätte sort fel är sk försäkringsmedicinska rådgivare som kan faktisk hitta gissa när det gäller arbetsskada. I mitt fall hittar den FMR på allt möjlig som inte är sant. Trots utredningar trots expertutlåtande som säger att jag har råkat ut för arbetsskada väljer försäkringskassan handläggare att helt och hållet lyder FMR. Detta system är rättsosäkert och håller på att ta koll på mig!
    Nej du Micael det finns alldeles för många allvarliga fel i dagens sjukförsäkringar. Lyssnar på vi som har råkat illa ut läs tidningar med reportage från olika delar av sverige.
    Tekla

    SvaraRadera
  9. För dig och de som fortfarande lever i denna falska trygghet och klappar er för bröstet därför ni tror (och det menar jag) att det ni pratar er så varma för, är på riktigt.
    Vill ni se verkligheten? Den är inte lika glamorös kan jag lova. Gå in och träffa en del av alla dessa "hjälpta" personer: RESURS.ning.com
    Vi lovar göra vårt bästa för att upplysa om sanningen. annbw

    SvaraRadera
  10. Mikael...jag vill påpeka en sak....de 550.000 som du skriver....ska ju inte heller ni moderater göra nått åt...för mer parten av dessa har en varaktig sjukpension. Och stämmer verkligen denna summa ? Då det finns många som jobbar t.e.x 50 % och är väl då inte utanför eller ? Kolla på...
    http://www.myter.tk/

    SvaraRadera
  11. Hej igen, till Anonym; skicka med länkar till information om du har uppgifter. Det räcker inte med "vid en utfrågning svarade handläggarna" etc.
    För det andra; jag kan inte kommentera enskilda fall jag inte känner till. Med den lungsjuka kvinnan kände jag fallet och jag behöver inte fördjupa mig mer i vad jag tycker där; 3 månader utredningstid utan lön är fel. Men det betyder inte att utredningen i sig är fel, eller att man inte ska kolla upp hur det förhåller sig eller att rehabkedjan är fel. Eller, för den delen, att utredning inte ska göras utan att allt ska snurra på som vanligt.

    SvaraRadera
  12. Du skriver att du hoppas att tjänstemännen använder sitt sunda förnuft.
    Det finns inget sånt hos försäkringskassans handläggare. Det stödjer sig helt stelbent på de "nya" lagarna.
    De är rädda om sina jobb och utför order !
    Vissa som mår dåligt av att utföra dessa "nya" regler, har slutat på FK.
    Min handläggare sa till mig att om hon vore ung skulle hon byta jobb, men hade då ett år till pension. Men det syntes och hördes lång väg att hon gjorde en sak och ville en annan.
    I slutändan kommer fler att må dåligt av denna utförsäkringskedja.
    www.kajzakavat.se

    SvaraRadera
  13. Micael, jag måste ge dig en stor eloge för att du bemöter och lyssnar på kritiska åsikter. Med människor som dig på socialförsäkringsdepartementet hade kanske denna sjukförsäkringsreform kunnat bli betydligt bättre (men jag kommer ändå aldrig att förstå varför sjuka måste ur sjukförsäkringen för att kunna få "hjälp"). De som nu sitter där vägrar lyssna på oss sjuka och censurerar friskt vad som får komma fram. Ett tydligt exempel är Gunnar Axén och hans blogg. Tyvärr tror jag dock efter att ha läst "Det Sovande Folket" av Fredrik Reinfeldt att dina styrande partikamrater har er partiledares fulla stöd i allt som händer nu.

    Sittande mitt i smeten kan jag dock själv peka på hur många brister som helst bara genom att titta på min egen situation. T ex det faktum att om jag nu "friskförklaras" och skall leva på aktivitetsstöd/a-kassenivå, kommer min nya HELA ersättning att beräknas utifrån den HALVTIDSLÖN jag orkade jobba ihop innan jag blev av med jobbet. Det blir inte mycket i plånboken kan jag lova...

    SvaraRadera
  14. Hej
    Tack för din reaktion på orättvisorna i den nya försäkringen!!
    Men har några frågor. Dels samma som de andra - varför måste man först kastas ut ur sjukförsäkringen och SEDAN få hjälp? Denna oro gör att man försämras...Att man sedan inte får annan hjälp än några coachsamtal gör ju inte saken bättre.

    Sen skrev du att "70 procent har slussats ut till arbete". Hur många såna som mig finns i de siffrorna - jag kan bara jobba halvtid och hade tillfällig sjukersättning på 50%. Nu när jag är utkastad ur sjukförsäkringen så räknas jag nog i statistiken som att jag blivit "frisk" på 50%. Men statistiken ljuger - jag är inte friskare, bara fattigare. Nu får vi sälja lägenhet och bil för att jag är sjuk.

    OBS! sjukförsäkringen är en försäkring, inte ett bidrag - kan du inte lära dina partikamrater det?

    SvaraRadera
  15. Jag fick pga en mängd röntgenverifierade skador som lett till en sekundär fibromyalgi förtidspension 2001. Då hade jag varit sjukskriven i två år och hoppats på att kunna komma tillbaka till mitt arbete och mina arbetskamrater. Värken gjorde det omöjligt och FK skickade mig till smärtklinik för "second opinion". Det var smärtkliniken som la till diagnosen fibromyalgi utöver de skador jag redan hade. FK:s förtroendeläkare gjorde då bedömningen att jag inte kunde rehabiliteras och inte heller skulle kunna arbeta ens halvtid i skyddad verksamhet.
    Med dagens regler är det tveksamt om jag skulle fått varaktig sjukersättning som det visst heter idag. Det som ändå är detsamma är att jag tyvärr inte kan arbeta längre pga ständig värk och därigenom mycket dålig sömn.
    Ingen ifrågasätter idag min ersättning, men jag lider med alla som idag ifrågasätts, inte blir trodda trots att deras lidande är större än man kan sätta ord på.
    Rehabilitering är bra. Men, först måste den medicinska rehabiliteringen genomföras fullt ut, först därefter kan man se om det finns möjlighet att den här människan ska kunna yrkesarbeta. Att tvinga folk till AF är INTE rehabilitering./fattigpensionär

    SvaraRadera
  16. ...jag har nåt krångel med kommentarsfältet för egen del. Jag ber om ursäkt för det, men ber alla kolla ett nytt inlägg som jag döpt till "En försäkring är en försäkring, inget bidrag". Sök detta bland inläggen så hittar ni mina kommentarer till ovanstående.

    SvaraRadera
  17. Hej här kommer länken om enkäten jag berättade om.
    "Regeringen har felbedömt de utförsäkrades vårdbehov” Fackförbundet ST i ny rapport i dag: Handläggarna på Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan riktar grundläggande kritik mot sjukförsäkringsreformen.Långt fler av de utförsäkrade än vad regeringen bedömt är så sjuka att de behöver vård i första hand. Det gör att regelverket och Arbetsförmedlingens insatser inte är anpassade efter deras behov. Därtill sänks ersättningen för dem som deltar i Arbetsförmedlingens program – tvärtemot regeringens utfästelser.
    Eftersom regeringen felbedömt behoven, så följer också att de åtgärder som valts har fel inriktning. 57 procent i undersökningen anser inte att de insatser som i dag erbjuds långtidssjukskrivna är väl anpassade till behoven. Anledningen är att de utförsäkrade behöver betydligt tyngre insatser än vad regeringen bedömt.

    76 procent anger att de som nu utförsäkras bör erbjudas mer av medicinsk rehabilitering och vård. 69 procent uppger att det behövs mer av arbetslivsinriktad rehabilitering än i dag. 58 procent anser att det behövs större möjligheter till subventionerade anställningar. Däremot efterlyser betydligt färre stöd för jobbsökande som till exempel matchning, coachning och CV-granskning.

    Slutsatsen: de anställda ser i första hand behov av medicinsk färdigbehandling, därefter insatser som sänker tröskeln tillbaka till arbetslivet, och först därefter egentlig arbetsförmedling. Men regeringens politik bygger på motsatsen: utförsäkrade flyttas från ett system för medicinsk behandling i första hand till ett system för arbetsförmedling i första hand. Eftersom politiken inte utformas efter behoven hos de långtidssjuka, riskerar hela reformen att bli ett misslyckande.
    http://www.dn.se/debatt/regeringen-har-felbedomt-de-utforsakrades-v...

    76% var det visst. Ann

    SvaraRadera
  18. En annan länk som så väl beskriver hur vi sjuka har det i dag.
    Inte nog med att vi är sjuka, ofta sängliggande och inte kan arbeta för att kunna bo och äta, nu blir vi också kränkta ända in i stjälen av denna utfrysning och behandling, så många, många väljer att inte fortsätta kämpa utan ger upp sina liv.
    Tyvärr är det omöjligt för oss att kunna bevisa att så är fallet därför att de flesta anhöriga till dessa inte går ut och öppet berättar om det.
    Bevisen kommer den dagen när vi genom statistik kan påvisa hur många fler som gått samma bistra öde till mötes jämfört med tidigare år.
    http://pillaren.wordpress.com/2010/05/11/4000-kr-i-manaden/ / Ann

    SvaraRadera