måndag 31 maj 2010

När någon blir ihjälkörd, blir det medborgargarde då?

Titta på bilden nedan.
Det är en bil i grannens trädgård. Här i Vimmerby. Den körde in genom staketet för 10 minuter sedan.
Grannens barn var som tur var inne i huset - de kunde annars ha legat under bilen. Döda. Ihjälkörda av en tonåring vars lek ska ske på allmänna gator.
Hans bil kom med våldsam fart, i ivrigt försök att nöta av gummit mot asfalten för att skapa svarta parallella spår så långt det går.
På 20-30 meter sträcker sig spåren i S-form, innan de till slut slutar vid staketet och bilen hängandes tvärs igenom.
I bilen satt tre barn, de såg ut att vara i tonåren, varav en körde.
Bara ett av alla de barn som om kvällar och nätter ska slira sig igenom Vimmerbys villakvarter. Polisen gör razzior men det hjälper inte. Man plockar inte tillräckligt med körkort, tillräckligt länge.
Jag tror inte det hjälper om man kör ihjäl någon. Blir det ett medborgargarde i Vimmerby då?
I det gardet kommer 30-åriga fäder att vara överrepresenterade och de kommer att vara rejält förbannmade och jag tror också att de ungdomar de får tag i kommer att upptäcka det.
Polisen - eller UFO:na som man kallar dem i de yttersta förorterna i Stockholm som har samma problem (många tror sig ha sett dom och när de ser dom är det en så ovanlig syn att man tror de är från en annan planet) - kommer inte att få bukt med detta förrän man tagit kanske 100 körkort på kanske en 2-4-årsperiod.
Jag undrar just om polisen kan klara detta problem själva eller om det sätts ihop en nattpatrull, ett medborgargarde, och tar saken i egna händer?
Hade mitt barn blivit ihjälkört i min egen trädgård hade jag definitivt vigt mitt liv åt att... att göra något jag aldrig skulle gjort annars. Så tror jag alla fäder som har barn tänker.
Kanske är det detta polisen väntar på?
Jag tror att polisen i Vimmerby, Västervik och Kalmar län ska ta sig en funderare kring den här bilden på bilen i trädgården nedan.
Och försöka sätta ett rejält stopp.
Innan någon blir ihjälkörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar